RECENZE: Čáry života - Veronica Roth

• orig. název: Carve The Mark
  • autor: Veronica Roth
  • žánr: literatura světová, pro děti a mládež, fantasy
  • rok vydání: 01/2017
  • počet stran: 424

Recenze knihy:

Myslím, že nikomu z vás neunikla lednová novinka od nakladatelství CooBoo. Novinka od autorky světoznámé série Divergence. Možná vám neunikl i "jakýsi" humbuk a spekulace ohledně příběhu. Možná jsem z blogerů poslední, kdo knihu četl až teď. A možná jsem také jediná, která nečetla autorčinu Divergenci. Upřímně? Jsem docela ráda, že jsem ji nečetla, protože jsem k Čarám života přistupovala s chladnou hlavou a bez očekávání a určitých vědomostí o autorčině stylu.

Asi není ani nutné zabíhat příliš do detailů, protože o této knize slyšel snad každý. Bylo sepsáno již nespočet recenzí. Proto k ději jen okrajově.

Ocitáme se v Galaxii jejíž hlavní a nejpodstatnější součástí je Proudnice. Hodně to usnadním a přirovnám ji k polární záři - ovšem s energetickými účinky, která celou galaxii obklopuje kolem dokola. Pro všechny je Proudnice něčím výjimečným a je to i tím, že udává "dar proudu" každého jednotlivce, pak jsou tu i tací, kteří mají svůj předurčený osud. Akos i Cyra jsou předurčeni osudem. Je jim určeno, jak zemřou nebo budou žít, jestli zradí...

Každý pochází z jiného národa. Pochopitelně se tyto rody nenávidí. Máme tu tedy ty "dobré" a ty "špatné". Jak se ale tito dva mladí lidé k sobě vůbec dostanou? Akosův bratr je unesen Šotety a spolu s ním i sám Akos. Poté několik let žije v jich zemi a snaží se přijít na to, jak osvobodit sebe i svého bratra, kterého má ve spárech mladý vládce Šotetů. Ten chce zvrátit svůj osud a to se mu může povést s pomocí "nastupujícího" orákula (vidění budoucnosti), kterým je právě Akosův bratr.

Naše duo Cyra a Akos. Ona s darem bolesti a on s darem potlačování proudu. Ano, on jediný dokáže utlumit Cyřinu bolest. Na počátku máme ostražitost, pak přátelství a možná se nám rýsuje i zrnko postupné důvěry...možná i něco víc... Podaří se Akosovi zachránit svého bratra? A podaří se Cyře zbavit se svého tyranského bratra, který ji jen využívá? Je možné změnit předurčený osud?

Je velmi těžké tuto knihu popisovat dějově. Tedy pro mě ano, protože děj byl ze začátku hodně matoucí a na můj vkus obsahoval spoustu informací, které jsem jen těžko vstřebávala. Myslím si, že velkou výhodou pro mě bylo to, že jsem nečetla sérii Divergence, takže jsem vlastně ani nevěděla, co očekávat. Tudíž jsem na autorku ani neměla velké nároky. Co vlastně ke knize dodat. Musím se přiznat, že to nebyl ten pravý šálek kávy. Ale knihu jsem chtěla zkusit. Bylo to pro mě něco nového, jiného a rozhodně nelituji přečtení. Přesto, že mi žánrově kniha příliš nesedla a vlastně mi ani moc neučarovala, tak chválím autorku a její fantazii. I propracovanost příběhu byla na výbornou. Vše do sebe krásně zapadalo a i přes počáteční zmatek, jsem vše dobře pochopila. Tím, že je kniha hodně dějově obsáhla se i velmi těžko popisuje děj, proto se tentokrát více zaměřím na pocity.

Oba hlavní hrdinové mi byli sympatičtí, dokonce i Cyra a její dar bolesti. Autorka měla vlastně dobře promyšlené všechny postavy, jak hlavní, tak vedlejší. Popis míst, krajiny i kultury byl dostačující a dobře vykreslující.

Kapitoly jsou vyprávěny buď z pohledu Akose nebo Cyry. Což je fajn, protože oba poznáte z obou úhlů pohledu.

Obálka knihy, myslím, že není třeba nic dodávat, ta se prostě a jednoznačně vyvedla, až na povrch, který je takový sametový a dost se zapatlává a může se lehce poškrábat. Ale jinak na první dojem prostě pecka!

Postřehla jsem nějaké diskuze ohledně "rasismu". Víte, kdybych o tom nevěděla, tak mi to vůbec nepřišlo. A i teď, když o těchto diskuzích vím, tak mi to přijde přitažené za vlasy. Jsme přeci ve fantasy světě a vážně mi nepřijde, že by autorka ve své knize mohla někoho pohoršit či diskriminovat.

I přesto, že už se ke knize asi nikdy nevrátím, protože jednou mi to stačilo, tak ji ráda doporučuji všem fanouškům tohoto žánru. Byla jsem spokojená s celým příběhem. Jen mě to prostě nijak nenaplnilo, jestli chápete.

Ve světě, kde vládne násilí a právo silnějšího, v galaxii, v které mnozí trpí, má každý člověk zvláštní dar. Většina dokáže ze svého daru vytěžit to nejlepší, ale Akos a Cyra jsou kvůli němu zneužíváni. Cyra je sestrou tyrana, jenž vládne celému válečnickému národu, a má dar bolesti, kterou její bratr zneužívá k tyranizování svých nepřátel. Cyra však chce být něčím víc než nástrojem v bratrových rukách. Akos pochází z mírumilovného národa a je nadevše oddaný rodině. Když ho společně s bratrem zatknou vojáci vyslaní Cyrinou rodinou, snaží se jen o jediné – zachránit bratra na úkor vlastního bezpečí. Akos a Cyra stojí před rozhodnutím – pomoci si navzájem a možná přežít, nebo přinést jeden druhému neodvratnou zkázu?