RECENZE: Dívka ve vlaku - Paula Hawkins

• autor: Paula Hawkins
  • žánra: Literatura světová - Thrillery, psychologické
  • rok vydání: 10/2015
  • nakladatelství: Ikar
  • počet stran: 328
     Kniha roku 2015. Román, který si podmanil všechny žebříčky bestsellerů na obou stranách Atlantiku, trhá rekordy v rychlosti prodeje a je kritikou označován za letošní Zmizelou. Potřebujete vědět víc?
     Rachel dojíždí ranním vlakem do Londýna. Den co den si prohlíží útulné předměstské domky, a když vlak na chvíli zastaví u návěstidla, naskýtá se jí pravidelně letmý pohled do soukromí mladého páru. Postupem času Rachel začíná mít pocit, že ty dva lidi zná. Představuje si, že je zná. Dá jim dokonce jména: Jason a Jess. Jednoho dne však zahlédne něco, co ji šokuje. Stačí pouhá minuta, než se dá vlak zase do pohybu, a náhle je všechno jinak…
      Krátce nato se Rachel dozví, že se „její“ Jess pohřešuje, a proto se rozhodne obrátit na policii. Není si jistá, zda tím nenadělá více škody než užitku, zatímco se stále více zaplétá do příběhu, který není její, ale jenž nakonec obrátí naruby život úplně všem…
     Kniha roku 2015, debut roku, bestseller ... škatulkování, štítky, reklama ... tohle fakt nesnáším, ale bohužel tento marketingový tah funguje, i na mě. ;-)
     Dívka ve vlaku je v posledních dnech nejvíce diskutovanou knihou. Tuhle černou, "mázlou" krásku vydalo nakladatelství Ikar v říjnu tohoto roku. Okamžitě byl natočen trailer a na každém kroku na nás číhalo nekonečné množství lákadel. Proč tuhle knihu koupit? Proč a čím je tahle kniha výjimečná? Těm z vás, kdo jste ji ještě nečetli, se jistě tyhle otázky motají hlavou. Věřím, že třetina z vás po knize nesáhne už z principu, protože je kolem ní velký humbuk a nesnášíte přirovnání k jiným knihám. V tomto případě ke knize Zmizelá od G.F. A víte co? Zahoďte své předsudky a knihu si prostě přečtěte, udělejte to jako já. Vypněte to poplašné světýlko ve vaší hlavně a prostě si ke knize sedněte, čtěte a nic neočekávejte. To je to nejlepší, co můžete udělat. Nic neočekávat, protože právě pak vás tahle kniha překvapí, naštve, rozčílí a ohromí.
"Mám vlaky ráda - je snad na tom něco špatného? Vlaky jsou prima."
     Rachel Watsonová je "troska", omlouvám se, že musím začít zrovna takhle, ale prostě to tak je. Ženská po třicítce, která každý den a ve stejnou dobu jezdí do práce, ze které ji už dávno vyhodili, jen proto, aby se na to nepřišlo. Která ani jeden den nezvládne bez kapky alkoholu a je natolik zoufalá, že si pojmenovává rodiny, které vídá z okna vlaku. Která už neumí žít svůj vlastní život a žije životem těch druhých, tvoří si ve své vypité hlavě příběhy a jména...to je prostě podle mě troska. Ani netušíte, jak mi ta ženská lezla na nervy a to dokázala téměř celou knihu. Neuvěřitelné. Přijde slabá chvilka a vy si říkáte, že už snad bude normální, ale ono nic. Až ke konci jsem s ní sympatizovala držela jí palce...snad i na nohou.
     Jak jsem již psala, Rachel jezdí každý den stejným spojem do Londýna a stejným spojem zpět. Cestou, když staví u návěstidla pozoruje dva domy. Jedním z nich je č. 23... ten "její", vlastně ten co byl její, protože teď v něm bydlí její exmanžel Tom s jeho novou ženou Annou. Tím druhým domem je č. 15, kde bydlí Jess a Jason, nádherný a milující se pár. Rachel je každý den pozoruje, ví, že bude Jess pít ráno na terase kávu a že Jason bude zřejmě v práci, bude to asi lékař nebo něco podobně náročného. Přijde vám snad tohle normální? Jistě, že ne. Ale Rachel si prostě vytvořila ve své mysli dokonalou a šťastnou rodinu, přiřadila jim jména a každý den ve stejnou dobu s nimi žila, jejich životem.

Jenže strkat nos, tam kam se nemá, se nevyplácí. Každý den nemůže být růžový a tak jednou Rachel ze svého sedadla neuvidí usměvavou a šťastnou Jess...nebo se jí to jen zdálo? A ten druhý? To přece nebyl Jason, nemůžu se mýlit? A proč se mi hlavou míhá ten divný obraz, jak Jason podivně drží Jess pod krkem. Bože, byla jsem tak na mol, že nevím, co je skutečné a co je sen...
    Mohl by to být sen, jenže to by se další den nesměl objevit v novinách článek s Jessiinou fotografií, že se pohřešuje. A rázem je z vymyšlené Jess skutečná Megan a z Jasona jen obyčejný Scott...

Co vlastně Rachel viděla, co je skutečné a co je jen výplod fantazie? A proč se druhý den ráno po zmizení Megan probudí zbitá a špinavá ve své posteli a nepamatuje si vůbec nic, co se stalo, ani kde byla, natož jak se dostala domů. Jenže to by nebyla otravná Rachel, aby do všechno nestrkala nos a nechtěla pomoct. Jenže aby se jí to náhodou šeredně nevymstilo!
     Děj se postaven na psychologii postav, což je prostě parádní, je to jiné, ale naprosto fungující. Přirovnání ke Zmizelé, je v tomto případě maličko oprávněné, protože tam jisto jistě pár podobností objevíte i vy sami. Někdy byla kniha příliš vleklá, ale přesto stále zajímavá. A ten konec? Prostě pecka! Mě se kniha líbila, sice nevím, jestli si ji ještě někdy přečtu, ale koupě knihy rozhodně nelituji. Nelituji ani toho, že jsem nasedla do reklamního vlaku a jela s davem s touto knížkou v náručí ;-)
Srovname.cz vám poradí,
kde nakoupíte knihu Dívka ve vlaku nejlevněji.

...Paula Hawkins...

Paula Hawkins se narodila a vyrůstala v Zimbabwe, než se v roce 1989 přestěhovala do Londýna, kde žije dodnes. Patnáct let se věnovala novinařině. Dívka ve vlaku je její prvotinou. Temný thriller, ve kterém kritika vidí letošní Zmizelou a jenž je přirovnáván k dílům Alfreda Hitchcocka, se stal literární senzací roku 2015.
Práva na jeho vydání byla prodána do více než 35 zemí. Ve Velké Británii se román ihned po vydání vyhoupl na 1. místo v žebříčku bestsellerů (v kategorii „hardcover“), aby se zde udržel následujících 20 týdnů, což se doposud žádné jiné knize nepovedlo, a stal se nejrychleji se prodávajícím debutem v Británii všech dob.
V USA, kde deník USA Today román vyhlásil za „Nejočekávanější knihu roku 2015“, se situace opakovala, když Dívka ve vlaku strávila na 1. místě nejprestižnějšího žebříčku The New York Times Bestsellers následujících 13 týdnů a je také nejrychleji se prodávajícím románem pro dospělé v historii.
Na příští rok připravuje společnost Dreamworks filmovou verzi Dívky ve vlaku s Emily Blunt v hlavní roli.