RECENZE: Dvůr křídel a zmaru - Sarah J. Maas

• orig. název: A Court of Wings and Ruin
  • série: Dvůr trnů a růží (3.)
  • autor: Sarah J. Maas
  • žánr: Literatura světová, Romány, Fantasy
  • rok vydání: 2017
  • počet stran: 714

Z předchozího dílu už víme, že se Feyre vrátila na Jarní dvůr. Vrátila se, ale jako Vladařka Nočního dvora. Toto důležité tajemství je  všem ostatním tajeno. Její důvody k návratu byly  nutné. Potřebovala získat informace o spolupráci Tamlina s Hybernem a samotným Vílím králem. A kde jinde je získat než u člověka, který ji zradil a zaprodal její sestry, ačkoli Ianthe v tom měla prsty mnohem víc. Nic to, ale neměnilo na tom, že ji v tom Tamlin bez váhání podpořil. Opět to cítila, cítila ten tlak z jeho strany, tu neochvějnou touhu ji vlastnit a ochraňovat, dusilo ji to. Jenže teď je jiná, je silnější, odhodlanější a drží ji pouto mezi ní a jejím druhem Rhysandem. Nebude to trvat dlouho a vrátí se zpět do Velarisu... domů.

Válka je na spadnutí, král hodlá použít kotlík ke zničení zdi a bůh ví ještě k čemu všemu. Stojíme před koncem všeho, s notnou dávkou štěstí snad možná před začátkem něčeho nového. Záleží, ovšem na tom kdo tenhle boj vyhraje.

Není třeba více psát k ději. Dvůr křídel a zmaru je v mnoha ohledech dost odlišný od předchozích dílů, tedy alespoň pro mě. V předchozích dílech jsme se převážně seznamovali s Dvory, vladaři a našimi hrdiny. Tady je hlavním dějem hlavně blížící se válka, příprava na ni. Samozřejmě se tu i nadále řeší vztahy, láska a další eskapády, které k tomu neodmyslitelně patří.

Z knihy dýchá neskutečná atmosféra, nabitá akcí a napětím. Ta atmosféra, ty pocity ze čtení jsou téměř hmatatelné. Já osobně jsem opravdu tajila dech, cítila tíseň, bezmoc i zoufalství z pocitu předem prohrané bitvy. Cítila jsem ze všech postav to odevzdání se osudu, to smíření se s tím, že to možná nedopadne tak jak by všichni chtěli. Bylo to neuvěřitelné.

Bála jsem se, že díky maximální obsáhlosti tématu nadcházející války a příprav na ni se mi kniha nebude tolik líbit, že mi v ní bude cosi chybět. Ale jakoby to autorka vnímala a vždy nám v "mezičase" naservírovala i to krásné, něžné a smyslné. Bylo to skvěle vyvážené.

Za mě je tento díl asi nejlepší ze všech, autorka se zde opravdu neskutečně rozepsala a já vnímám, že opravdu umí psát. Vnímala jsem to už u první knihy, jinak by si mě nezískala. Ale dokázala tento boj opravdu skvostně uchopit, popsat a vylíčit do sebemenších detailů a smyslů. Je zkrátka geniální vypravěčkou a ukazuje se, že opravdu umí! Umí psát o tom hezkém i špatném se stejným nábojem a grácií. Dlouho nezapomenu na pocity, které jsem při čtení měla.

Co se postav týká, Tamlina jsem nenáviděla už od minulého dílu, naštvalo mě, jak se změnil. Ale přisuzovala jsem to tomu, že to, co se stalo s Amaranthou je poznamenalo všechny, včetně něho. Musím uznat, že ke konci si mě už pomalu začal získávat zpět. Chápala jsem ho. Rhysand - on je zkrátka láska. Maska záporáka mu prostě sluší. Feyre se charakterově posunula ze všech úplně nejvíc a to se mi líbilo, našla odvahu i sílu. Nesta je zkrátka Nesta :D - to je kapitola sama o sobě. A ostatní? Ostatním bych klidně svěřila svůj život a věděla bych, že je v dobrých rukách.

Sérii dvorů jsem si totálně a bláhově zamilovala. Mám teď před sebou ještě čtvrtý díl a já zvažuji, kdy a jestli vůbec se do něj pustit. Mám takový vnitřní pocit, že tohle zakončení pro mě bylo ideální. A pak je tu anotace čtvrtého dílů, která mi vrtá hlavou? Půjde ještě vůbec a příběh Feyre a Rhysanda? Nebo už ne? A tady na vás mám prosbu. Napište mi, zda stojí za to si čtvrtý díl přečíst, zda nebudu zklamaná a dostanu dokonalé zakončení této série, protože já ten pocit zatím nemám. Ne, že by se mi nechtělo číst o vedlejších postavách, určitě by to bylo zajímavé, ale zatím si nechci nechat sebrat ten dokonalý momentální pocit.

Znovu se budu opakovat, sérii doporučuji všema deseti. Je jedno kolik je vám let, tohle vás zkrátka bude bavit. Jsem o tom přesvědčená.

Feyre se vrátila na Jarní dvůr, odhodlaná získat informace o Tamlinových manévrech a jeho spolupráci s Hybernem. Aby to udělala, musí se zapojit do smrtícího tance podvodů – a v něm může jeden chybný krok přivodit zkázu nejen jí, ale i celému světu. Feyre čeká nesnadné rozhodnutí, komu z oslnivých a smrtících Vladařů věřit...

!
Jak upozorňuje i sama autorka, tato série obsahuje velmi explicitní erotický obsah. Řeší se zde znásilnění, násilí na ženách, psychické problémy, promiskuita, diskriminace, problémy s alkoholem, potrat a traumatický porod, smrt blízké osoby, válka, traumata z dětství a spousty dalších věcí.