RECENZE: Osm - Radka Třeštíková

5.6.17

Osm nejsou žádné Bábovky!
Tato kniha je originální a nová "Třeštíková"!

Autorka vzala několik nenápadně vyhlížejících sociálních témat, která pak efektivně zamotala do detektivky.


Info o knize:

  • název: Osm
  • autor: Radka Třeštíková
  • žánr: detektivní, román pro ženy, literatura česká
  • rok vydání: 15. 6. 2017
  • nakladatelství: Motto
  • počet stran: 384

Recenze knihy:

     Asi každý nadšený fanoušek Bábovek i samotné autorky Radky Třeštíkové netrpělivě vyhlíží datum vydání její nové knihy. Osm - nenápadně působící název, ale agresivně působící obálka, která dýchá nejen elegancí, ale i něčím děsivým a vtíravým zároveň. Zajímavé na tom je, že takto na mě kniha působila i při čtení. 
     Příběh začíná velmi nenápadně, ačkoli hned na začátku knihy jsme postaveni čelem faktu pokusu o vraždu a v kómatu ležící ženě. Radka Třeštíková si znamenitě pohrála se členěním jednotlivých částí knihy, které poskládala v přeházeném pořadí: Skoro konec, Začátek, Prostředek, Konec, Začátek. Toto uspořádání dodalo knize slušný hnací motor. Pak už to šlo jako po másle.
     Míša Mrázová leží v nemocnici s prostřelenou lebkou, je v bezvědomí. Ona se probudí, ale to se ještě neví, neví se ani to, že si Míša nebude na nic vzpomínat a ještě k tomu všemu přijde o krátkodobou paměť. U lůžka se střídají osoby a každá po svém se vypořádává s faktem, jak na tom Míša momentálně je. Všem je to líto, kéž by se probudila, ale možná je lepší, když se neprobudí vůbec. Pro někoho by to bylo lepší určitě!
     Míša již několik let chodí a žije s Jendou. Jednou se vezmou, i přes to, že Jendova maminka s tím nikdy souhlasit nebude. Maminku má sice Honza rád, ale Míšu miluje nade všechno. Patří k sobě, sice ještě ani jeden netuší, co je v následujícím roce čeká, ale pro Honzu je to hotová věc, Míšu si vezme a hotovo. 
     Pak tu máme kamarádku Alici, která je stále sama a muže hodnotí podle zvláštního číselného měřítka. Nikdy nechodí na rande s jedničkou, to rozhodně ne, to raději zůstane sama, ale v její blízkosti se pohybuje docela slušná desítka. Jednou ji uloví, ale to se ještě neví!
     Julie, Max, Meda a Bruno (šestiletá dvojčata) Milerovi. Ona překladatelka, on úspěšný kardiolog, děti, které si o svojí mámě myslí, že je hysterická a neradi ji rozčilují, aby na ně nemusela zase řvát, což se děje poměrně často, ale jednou přijde období, kdy se máma změní a bude zase veselá. Jednou a nebude to dlouho trvat... 
     A někde uprostřed toho všeho je Míša! Životy se zamotají, propletou, rozpletou a zase zamotají. Slyší ohlušující střelnou ránu, bolest a pak se probudí s křikem. En ten týky dva špalíky, kdo to byl? 

Můj dojem:

     Tak trochu jiná detektivka! To rozhodně ano! Kniha totiž na začátku vůbec jako detektivka nepůsobí a podle mě to tak i mělo být. Radka Třeštíková podle mého názoru chtěla čtenářům mezi řádky podat příběh plný různých sociálních témat, které se zdají býti všedními, ale takto podané rozhodně všedními nejsou. Třešničkou na dortu je pak výsledný efekt, kdy autorka vzala pomyslný detektivní závoj a noblesně tím knihu zkrášlila a doplnila. 

     V prvních chvílích jsem byla maličko skeptická a říkala si, tohle má být detektivka? Taky jsem si těžce zvykala na autorčin styl psaní, kdy velmi často používá složité a rozvité věty v nichž je spousta myšlenkových pochodů, odpovědí, dedukcí i závěrů. Netrvalo to ovšem dlouho a já knize podlehla, na styl psaní si zvykla a začala číst i mezi řádky. Radka Třeštíková má svůj zvláštní a osobitý styl, který možná nebude vyhovovat každému, ale když si na něj zvyknete a dáte mu šanci, tak nebudete litovat. 

    Příběh na mě působil nejdříve jednoduše, ale poté jsem se dostávala do příběhu hlouběji a zjišťovala, že autorka v něm nepodává jen detektivku, ale mnohem víc. Soustředila se na mnoho sociálních věcí, které zakomponovala do detektivního prostředí, možná hlavně kvůli čtenáři, protože je pak příběh více pochopitelný. Doufám, že knihu neodhaduji špatně, ale takto na mě působila a rozhodně zapůsobila velmi dobře.

     Co zapříčiní zoufalá touha vlastnit, někam patřit, mít, cítit a chtít... A to je jen střípek toho, co jsem z knihy cítila. Bezprostředně po přečtení jsem absolutně nevěděla co ke knize napsat, postupně ji přicházím na kloub, je to jedna z těch knih, u které vám mnoho věcí bude docházet postupně a to dokáže jen málo autorů a to je na tom to pěkné. Nejsem žádný odborný kritik, jsem čtenářka, která po dočtení Osmičky bude ještě hodně dlouho nad knihou přemýšlet a doufat, že vám tato recenze dává alespoň trochu smysl...😉
Hodnocení: 85%
Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji:

Kniha Osm vychází 15.6., po té ji budete moci zakoupit v e-shopu Albatrosmedia.cz

Anotace knihy:

Tak trochu jiný detektivní román od autorky bestselleru Bábovky.

Jednu březnovou sobotu je nalezena postřelená mladá dívka. Michaela zůstává v bezvědomí a policie je při vyšetřování bezradná. Kdo čin spáchal a proč? Snoubenec, nejlepší kamarádka, někdo z rodiny, kde hlídala děti? Vysvětlení nepřichází ani po probuzení z kómatu. Michaela si totiž osudný den nepamatuje. A co víc, nepamatuje si ani poslední rok svého života. Rok, který začal tak nevinně, ale všem zamíchal životy a skončil pokusem o vraždu.


21 komentářů:

  1. Já taky ráda píšu hodně dlouhá souvětí. Třeštíková je můj člověk :) .

    OdpovědětVymazat
  2. Třeštíkovú si musím konečne niekedy prečítať! :) Pekná recenzia :)

    OdpovědětVymazat
  3. Jako vždy skvělá recenze, Míšo. Od Třeštíkové jsem ještě nic nečetla, nicméně mám chuť to napravit, a to nemluvím o tom melounu, na který jsem dostala chuť taky :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, tato autorka ti buď sedne nebo ne, nic mezi není. Obzvláště u této knihy si to troufám tvrdit. Ale já byla spokojená, moc :-)

      Vymazat
  4. Míšo, tvoje recenze čtu fakt nejradši :) Mám doma Bábovky, ale zatím jsem je nečetla, tudíž autorčin styl vůbec neznám a nová kniha mě celkem nechávala chladnou. Ale vypadá dobře podle toho, co píšeš. Takže uvidím, možná jednou zkusím :) Ale nejdřív Bábovky, čekají už dlouho :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Šárko, je třeba si na styl zvyknout a buď to sedne nebo. Takhle kniha je buď a nebo :-). Tady těžko soudit. Ale za mě dobrý :-)

      Vymazat
  5. Od Třeštíkové jsem četla vše, co jí vyšlo, takže tuhle novinku si nesmím nechat ujít. Jsem ráda, že tvá recenze je pozitivní, o to více se na knihu těším :-)

    OdpovědětVymazat
  6. Já jsem od ní četla To prší moře a nebyla špatná, ale úplně odvázaná, jako všichni, jsem z ní nebyla. Bábovky mě nelákají, tak s tímto uvidím :) Ale každopádně hezká recenze :)

    OdpovědětVymazat
  7. Právě jsem knihu dočetla. Vadily mi věty v cizích jazycích, zejména celý posledni odstavec. Nechápu proč nebyl pod čarou překlad. A taky jsem nepobral a proč osm? Nevíte? Děkuji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Podle mě má ta osmička význam ležaté osmičky, nekonečna, nebo opakovaného koloběhu.

      Vymazat
  8. Moc mi na Radcinych knihach nesedi ty otevrene konce. Kdyz uh vypravi pribeh, at ho dovypravi ;-) tato kniha mi prisla otevrena dost, takze by me zajimalo, o koho ji teda vlastne jde a kdo ji postrelil?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Konec byl sice otevřený, ale nemyslím si, že by z něj nebylo patrné, kdo ji ublížil a komu se chce vlastně pomstít. Nezlobte se, ale nemohu to tady rozebírat, vyzradila bych důležitý spoiler.

      Vymazat
  9. Uf! Dočetla jsem Osm a následně mě zajímaly recenze. Tato je skvělá! Děkuji.Mám po přečtení zcela totožné pocity:-). Bábovky jsem četla, působily na mě depresivně. Postavy mě rozčilovaly:-D. Dočetla jsem je s velkým sebezapřením Ale toto! Díky detektivní zápletce příběh hned od začátku vtáhne do děje a nelze přestat.

    OdpovědětVymazat
  10. Hledala jsem recenze na Osm,protože jsem prostě nevěděla, kdo to udělal a proč. Tady jsem to také nezjistila 😁 tak jsem na to šla jinak a znovu si přečetla začátek i konec knihy a vlastně je to úplně jasné 😉 a teď žádám po autorce pokračování, protože takhle to přece nemůže skončit 😁

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. tak jsem asi uplne blba ale ja to nepobrala kdo ji postrelil muzete mi poradit zda je me tuseni spravne roxanela@centrum.cz

      Vymazat

Děkuji za tvůj komentář :-)

Autorská práva

Vyhrazuji si plné právo na své osobní a soukromé myšlenky, hodnocení a celkový popis knihy. Kopírování vlastního textu je zakázáno. Použité obrázky obálek knih pocházejí buď ze serveru goodreads.com, bux.cz nebo databazeknih.cz. Pokud u fotek není uveden zdroj, pak jsou mou vlastní tvorbou. Použité úryvky či citace z knih, jsou vždy označené kurzívou a jsou ohraničeny uvozovkami, nevyhrazuji si na ně tedy žádná práva. Ta, podle zákona, náleží autorům knih.

© Knižní deníček. Úpravu šablony provedla Lucy Lillianne. Titulní obrázek vytvořila Knižní deníček. Optimalizováno pro Firefox.
[