RECENZE: Dvůr trnů a růží - Sarah J. Maas

• orig. název: A Court of Thorns and Roses
  • série: Dvůr trnů a růží (1.)
  • autor: Sarah j. Maas
  • žánr: Literatura světová, Sci-fi a fantasy, Pro děti a mládež
  • rok vydání: 08/2016
  • počet stran: 440
     Když devatenáctiletá lovkyně Feyre zabije v lese vlka, odvleče ji podivný tvor do svého doupěte, které se ukáže být jiným světem. Tam zjišťuje, že únosce není zvíře, ale jedna z nesmrtelných bytostí, které kdysi vládly světu. Nenávist se postupně mění v lásku a Feyre musí přijít na způsob, jak zachránit tajuplný svět i svého únosce. Úžasný a mrazivý příběh na motivy Krásky a Zvířete.
     Mnozí z vás jistě víte, že knihy tohoto žánru u mě nejsou zvykem. Vlastně jsem nikdy nic podobného nečetla. Spoustu z vás zajímalo, jak se mi kniha bude líbit a jak ji jako "nečtenář fantasy" ohodnotím. Možná právě čekáte na můj názor, který vás utvrdí v posledních pochybách o tom, si tuto knihu přečíst. Doufám, že další řádky budou přesně kopírovat to, co mám na srdci i na jazyku...tady je má recenze!

S touto knihou se dostáváme do země, která je rozdělena na dvě části velkou magickou zdí. Jedna část, ta nejmenší, patří lidem a ta druhá a největší patří magickým a nesmrtelným bytostem. Je to svět, který nesmí žádný smrtelník navštívit. Pokud to udělá, už se nikdy nemusí vrátit. Kdysi byly oba světy spojené a kouzelné bytosti žili společně s lidmi v míru a pokoji, než ovšem přišel ten osudný zlom a lidé byli odkázáni do nejmenšího cípu celého světa... Uchlácholeni společnou úmluvou a vystrašeni různými legendami a mýty.

Naše hlavní hrdnika Feyre se na druhou stranu zdi dostane hned dvakrát. Poprvé to však bude nedobrovolně!

Feyre je devatenáct let a žije se svým otcem a dvěma sestrami v chatrči ve vesnici poblíž "zdi". Ona je jedinou schopnou záchranou pro svou rodinu. Musí, dala totiž svojí matce slib, že se o všechny postará. A Feyre se toho chopila s odhodláním a vervou, ač je to kolikrát nad její síly. Dříve patřili k zámožnějším rodinám, ale pak se jejich otec zadlužil a chudoba přišla rychleji, než všichni čekali.
     Každý večer se Feyre vydává na lov, aby měli alespoň něco k jídlu, v zimních měsících je to ale obtížnější víc, než kdy jindy. Strašidelný les poblíž zdi je jejím druhým domovem. Dnešní lov však bude výjimečný a obrátí Feyřin život vzhůru nohama. Pro záchranu své kořisti udělá Feyre cokoli, proto bez dlouhého váhání zabije obřího vlka, který se rozhodl povečeřet Feyřinu večeři. Dvě mouchy jednou ranou! Feyre se domů vydává s jídlem na týden a ještě k tomu navíc s vlčí kůží, kterou, jak doufá, se jí povede prodat na trhu za slušné peníze.

To se také povede, jenže radost nebude trvat moc dlouho, ještě téhož večera jejich chalupou otřese děsivý zvířecí řev, už tak chatrné dveře se rozletí na kusy a místnost, ve které poklidně večeří potemní děsem. Kdo zabil toho vlka?!

Feyre se přiznává, hlavně i proto, aby ochránila svojí vystrašenou rodinu. Zvíře nevěřícně zavrtí hlavou, že by takové lidské mládě zvládlo skolit tak velkého tvora. Dokázalo...se šípem z jasanu ano... Feyre nepochybovala o tom, že vlk nebyl jen tak obyčejný, ale rozhodovala se ve vteřině. Teď za to krutě zaplatí. Život za život, tak jak to praví úmluva. Tvor dá Feyre na vybranou, buď ji zabije hned a okamžitě nebo s ním půjde za zeď a tam bude žít s ním...do konce jejího života. A tak se Feyre ocitá pod rouškou magie a míří s děsivým tvorem pryč od svého domova.

Asi by ji ani ve snu nenapadlo, kam ji tvor odvede. První dny bojovala sama se sebou, s myšlenkou útěku a nenávistí. Po pár týdnech dobrých i špatných dnů se v ní cosi zlomilo a ona postupně poznávala jak tento kraj, tak i jeho zvláštního pána... Lidská dívka...dívka, která má v rukou srdce z kamene...

Takže, pánové a dámy, já jsem naprosto ohromena!!! Byla jsem, jsem a ještě hodně dlouho budu! Dvůr trnů a růží je moje první a pořádná ochutnávka fantasy literatury a já smekám před autorkou a jejím příběhem. Jsem toho příběhu ještě stále plná a nemůžu nebo spíše nedokážu najít správná slova, která by skutečně vyjádřila moje pocity a dojmy. Kniha je neuvěřitelně dějově obsáhlá a opravdu je hodně těžké, tedy aspoň pro mě, napsat na ni recenzi. Nejraději bych vám totiž řekla úplně všechno. Ale to prostě nejde. Příběh mě dostal hned první stránkou, nevím jak je to možné, ale od té doby bylo doslova nemožné se od knihy odtrhnout. Těžko jsem hledala vhodné místo, když jsem ji musela chtě nechtě odložit. V pátek večer jsem ji za půlkou zavřela a ráno jsem si sedla ještě v pyžamu ke kávě a četla jsem do té doby, než jsem ji na konci nezavřela. Ten den jsme měli poněkud pozdní oběd. Ale prostě to nešlo.
     Nevím jaké jsou předchozí knihy Sarah J. Maas, ale věřím, že budou taktéž perfektní a já jsem se rozhodla, že si je přečtu.
     Sarah napsala neskutečný příběh, chcete-li pohádku, plnou nadpřirozených bytostí, hlavně víl a jiných nebezpečných nestvůr. To vše zasadila do nádherné krajiny a podbarvila láskou... Neskutečné. Pestrý a velkolepý příběh, který se stává mojí srdcovou záležitostí!!!! Já, která preferuji severskou krimi, se zamilovala do fantastického příběhu. Nemožné se stalo skutečností. Pro mne byla tato kniha prostě dokonalou pastvou pro mysl i duši. Podlehla jsem jí jako nějaké fantastické závislosti. Potřebuji další díl a to hned!
     Knihu doporučuji všem fanouškům tohoto žánru, ale i vám všem, kteří si touto knihou nejste jistí. Ať budete chtít nebo ne, ta kniha vás prostě dostane. Možná si říkáte, co je na ní tak extra. A já vám to povím. Je to tím, že je to absolutně mimo realitu a hlavně v knize dostanete spoustu akce a hlavně!!! neskutečný příval smyslnosti pod "maskou"...
     Asi toho už nechám, protože bych o této knize dokázala tlachat hodiny a hodiny. Za mě prostě a jednoznačně plný počet hvězd i procent. Tato kniha z mého piedestalu sesadila všechno co mohla a teď se tam hrdě pyšní v celé své červené trnové kráse!
Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji
Knihu si můžete za skvělou cenu koupit ZDE