RECENZE: Sůl moře - Ruta Sepetys

27.9.16


My, kteří jsme přežili, nejsme ti praví svědkové.
Jedinými majiteli nevýslovné pravdy jsou ti utopení,
mrtví a zmizelí.

/Primo Levi/

  • název: Sůl moře
  • orig. název: Salt to the Sea
  • autor: Ruta Sepetys
  • žánr: Literatura světová, válečná, historie
  • nakladatelství: CooBoo
  • rok vydání: 09/2016
  • počet stran: 352
...Anotace...
Zima roku 1945. Čtyři mladí lidé. Čtyři tajemství.
     Druhá světová válka chýlí ke konci, poblíž Východního Pruska se tisíce uprchlíků vydalo na pouť za svobodou a většina z nich má co skrývat. Mezi nimi i Joana, Emilia a Florian, jejichž cesty se zkřížily na lodi, která slibovala spásu. Jmenovala se Wilhelm Gustloff. Přišli každý odjinud, ale všechny je žene a pomalu dohání neštěstí, lži a… válka. Když se svoboda zdá na dosah, udeří tragédie. V tu chvíli je naprosto jedno, z které jste země a kultury či jaký je váš společenský status. Všech deset tisíc lidí na palubě bojuje za jedinou věc: Chtějí přežít. Autorka knihy V šedých tónech se vrací do dob druhé světové války se svým novým románem, jenž líčí jednu z nejhorších – přesto téměř neznámých – válečných tragédií.
...Recenze...
     Moje první seznámení s autorkou a hned zabodovala na plné čáře! Ruta Sepetys  je americká spisovatelka, ale své kořeny má také v Litvě. Což mě vede k zamyšlení, jestli i zde se nenechala autorka inspirovat něčím z rodinné historie, stejně jako tomu bylo u knihy V šedých tónech. 
     
   
     Sůl moře je kniha, která rozvíří koloběh myšlenek i smutku v každém čtenáři. Příběh, je zasazen do konce 2. světové války, kdy několik desítek tisíců lidí různých národností prchá před hrůznou vládou svých vlastních zemí, jak Stalina, tak samotného Führera. Válka trvá již moc dlouho a porážka Německých vojsk je na spadnutí. Ale kdo je horší? Němečtí oficíři nebo vojáci ze Stalinovy jednotky, kteří kradou, vraždí a znásilňují. Ta doba je zlá a co je ještě horší, trvá už moc dlouho. V bezpečí už není vůbec nikdo. Lidé umírají ve svých domovech, na cestách, v lesích. Ženy, děti, muži, staří i nemocní. Estonci, Litevci, Prušáci, Poláci i rodilí a čistí Němci. Nikdo už není v bezpečí.
     Evakuace německých občanů jejich armádou se blíží, proto se mohutné skupiny lidí přesouvají k Baltskému pobřeží do Gotenhafenu k nalodění na některou z mnoha připravených lodí, které je odvezou do bezpečí. Přednost budou mít ovšem významní členové stran, ranění vojáci, kteří mají ještě šanci přežít a pak teprve proběhne výběr z několika desítek tisíců lidí, kteří budou vybráni k převozu...

     Cesta za svobodou pro všechny lidi, bez rozdílu národnosti i hodnoty majetku, je strastiplná. Všude číhá smrt. Za každým keřem, stromem, zatáčkou. Letadla ve vzduchu věští dunivou katastrofu, třeskutý mráz mrzačí lidem celé tělo, trpí každá lidská bytost a hlavně trpí nejvíc nevinní - děti...  
Zdroj
Goya, Ubena, Robert Ley, Urundi, General von Steuben, Hansa, Pretoria, Cap Arcona, Deutshland a Wilheml Gustloff.  
Joana, Florian, Emilia, Alfred...
     Čtyři mladí lidé, kteří mají svoje tajemství. Ale já bych to ani tak nenazvala tajemstvím, jako něčím úplně jiným. Čtyři lidé, kteří pod svými kabáty skrývají víc, než jen tajemství. Snaží se ztišit a ukrýt svoje vlastní svědomí...

     Joana je jednadvacetiletá šikovná ošetřovatelka, která společně s několikačlennou skupinou míří pěšky do přístavu, kde se chtějí nalodit a odplout za vytouženou svobodou. Jejich skupinka je i v tomto období, kdy není možné věřit nikomu, velmi semknutá a drží pospolu. Jsou na cestě již několik týdnů, hladoví a sužuje je mráz, občas někdo z jejich skupinky ubude nebo naopak přibude, třeba jako tomu bylo i u malého potulného chlapce, který se z čista jasna objevil na kraji lesa. Když ho skupina oslovila, kde má rodiče, chlapec jen smutně ukázal do lesa a řekl, že babička se neprobudila... Takových momentů je v knize nespočet... budou vám trhat srdce. 
     Byli jsme podivná skupinka. Zamilovaná těhotná holka, laskavý švec, osiřelý kluk, slepá dívka a obryně, která nadávala, že jí všichni překážejí, a přitom sama zabírala nejvíce prostoru. A já, osamělá holka, které se stýskalo po rodině a která škemrala o druhou šanci.
     Jak dopadne tato výprava za svobodou, kde jim bude po celou cestu dýchat za krk nejen chlad, ale i ruská armáda a z nebes bude padat olověný déšť? Tohle je o štěstí a osudu každého jednotlivce. A i vás, čtenáře, čeká strastiplná cesta, která vás nebude šetřit a na jejímž konci se vám dostane svobody jen z části.

...Můj dojem...
     Nevím, proč to tak je, ale čím je kniha lepší, tím hůře se mi na ni píše recenze. A tahle kniha je prostě výborná. A opět musím použít svoji otřepanou frázi, že je dokonalá ve své velké nedokonalosti!
     Přečetla jsem jí jedním dechem, nešlo to jinak. Možná čtení plynulo nejen díky skvěle podanému příběhu, ale i díky sympaticky krátkým kapitolkám, které se střídaly po jednotlivých postavách vypsaných výše.
   
     Každá osoba nám svou pouť za svobodou podávala po svém a pomalu nám odkrývala kus svojí duše. Strach byl v knize doslova hmatatelný. Musíte se připravit na to, že je v knize spousta smutných a dech beroucích momentů, které vás opravdu rozladí a možná i rozpláčou. Já jsem občas knihu musela na pět minut odložit a trošku si utříbit myšlenky. Občas to byla prostě síla. Příběh je totiž tak dobře napsaný, že máte pocit, že celou pouť absolvujete se svými knižními hrdiny a o to víc ten příběh drnká na vaše nervy.
     Kniha je takovou poctou pro všechny zemřelé, kteří nikdy za  svou svobodou nedopluli. Téma knihy je opravdu vážné a důležité. O Titaniku se mluví, dokonce byl i natočen film, ale o lodích, které leží na dně Baltského moře, nikdo moc nemluví. A to bylo na Wilhelmu Gustloffovi pohřbeno 6x více lidí, než na velkolepém Titanicu.
     Tragédie, o které se nemluví, ale která by neměla být zapomenuta. Ruta Sepetys se nebojí oživit staré duchy dob minulých a postavila na jejich chatrném základě velkolepý román, který si zaslouží obdiv i respekt!
Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji
Knihu můžete zakoupit ZDE!

20 komentářů:

  1. Občas to mám taky tak, že čím více se mi kniha líbila, tím hůře se mi píše článek :D to jsem ráda, že v tom nejsem sama. Vždycky nechápu, proč to tak je, když se mi to přece tak líbilo, měla bych psát jako vzteklá :) Moc hezká recenze!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to fakt boj Kačko. Poslední dobou se mi to stává opravdu často.
      Díky, kniha je prostě super :-)

      Vymazat
  2. Míšo, skvělé. A s tím psaním recenzí mám stejný problém, čím víc mě kniha nadchne a vryje se mi pod kůži, tím hůř se mi myšlenky a dojmy vkládají na papír (do klávesnice). Myslím, že si knihu taky pořídím.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Asi je nás v tomhle víc, jak tak koukám. :-)
      Určitě si knihu pořiď, tuším, že budeš také nadšená. Stojí za to ji mít v knihovně :-)

      Vymazat
  3. Míšo moc pěkná recenze. Tato kniha mě také zaujala a po tvé recenzi si ji asi pořídím.

    OdpovědětVymazat
  4. Pěkná recenze a hlavně obdivuji rychlost čtení :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky. Ta kniha nešla odložit a hlavně kapitolky jsou opravdu kratičké, tudíž neustále otáčíš stránku za stránkou a když je čas na čtení, tak to prostě jede jako po másle. Více takových knih :-)

      Vymazat
  5. Přidávám se k Vám, také mnohem více válčím s psaním recenzí knih, které mě hodně dostaly... Asi se všechny ty emoce těžko přenáší do článku, člověk chce všechno předat čtenářům a ne vždy je jednoduché ty pocity a dojmy popsat. Tobě se to ale podařilo báječně, Míšo, a osud této knihy je zpečetěn - musím ji mít! Děkuji, měj krásný večer :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kristý, jsem ráda, že jsi se rozhodla knihu si pořídit a přečíst, opravdu nebudeš litovat. Je to neskutečný příběh, bohužel jediná nevýhoda této knihy je, že se přečte opravdu velmi rychle. Nejde ji odložit.
      Měj se parádně :-)

      Vymazat
  6. Nebyla jsem si jistá, jestli do knihy jít, ale přesvědčila si mě. Jak to tak vypadá, přišla bych o hodně, kdybych si ji nepřečetla.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud ti nevadí romány z válečné doby, pak určitě neváhej, stojí to za to!

      Vymazat
  7. Jak tomu rozumím...jsem nadšená z knihy, sednu k pc, prsty připraveny nad klávesnicí....a nic. Jak dostat to nadšení na "papír"?
    Četla jsem V šedých tónech (recenze na blogu) a do Ruty se zamilovala. Sůl moře moc chci.
    Podzimní Giveaway

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Koukám, že je nás opravdu s tímto problémem víc :-). Je to těžké...
      Díky za odkaz na soutěž :-)

      Vymazat
  8. Moje peněženka Tvoje recenze nenávidí! :D Vždy je po nich totiž prázdná! :D
    Od autorky plánuji všechny její knihy, ale asi začnu touto její novinkou :3
    Jako vždy úžasná recenze! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ježíš, tak teď jsi mě tu opravdu rozesmála :-D. Musela jsem to přečíst i kolegyni :-D. Ještě že jen ta peněženka. :-D
      Díky, taky si po téhle knize chci pořídit i ty ostatní, přesvědčila mě o tom, že to za to bude stát. Jinak, pokud nemáš v plánu knihu kupovat a stačila by ti jen půjčit, tak stačí říct. Občas to takhle nabídnu. Prostě pošlu a ty mi ji pak můžeš poslat zpět. Taková půjčovna :-) Takže kdybys to u některé chtěla zkusit, tak stačí napsat. U některých knih je totiž člověk opravdu na vahách a já to chápu, nechce se kupovat zajíc v pytli.

      Měj pěkný den :-)

      Vymazat
  9. Knížky od Ruty jsou super (četl jsem V šedých tónech a toto) a obě jedním dechem, občas trochu zúženým dojetím. Jen pro úplnost dodávám, že i o Wilhelmu Gustloffovi byl natočen film, a rozhodně ne špatný:
    http://www.csfd.cz/film/246180-zkaza-lodi-gustloff/prehled/

    OdpovědětVymazat
  10. Dobrý den, právě jsem dočetla sůl more....hrozně mě to dostalo, ale chtěla bych se zeptat- jak byl ten dopis tomu Florianovi, kdo mu to napsal? Já jen vím že to je Clara Christensen, ale v knížce si ji nevybavuji....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, bohužel se mě ptáte příliš pozdě po přečtení a nedokáži si dát dohromady souvislosti, takže nemohu odpovědět :(

      Vymazat

Děkuji za tvůj komentář :-)

Autorská práva

Vyhrazuji si plné právo na své osobní a soukromé myšlenky, hodnocení a celkový popis knihy. Kopírování vlastního textu je zakázáno. Použité obrázky obálek knih pocházejí buď ze serveru goodreads.com, bux.cz nebo databazeknih.cz. Pokud u fotek není uveden zdroj, pak jsou mou vlastní tvorbou. Použité úryvky či citace z knih, jsou vždy označené kurzívou a jsou ohraničeny uvozovkami, nevyhrazuji si na ně tedy žádná práva. Ta, podle zákona, náleží autorům knih.

© Knižní deníček. Úpravu šablony provedla Lucy Lillianne. Titulní obrázek vytvořila Knižní deníček. Optimalizováno pro Firefox.
[