RECENZE: Ztracené světlo - Jill Santopolo

25.1.18




Byla jsem jeho světlo, světlo, které ztratil...

Info o knize:

  • název: Ztracené světlo
  • orig. název: The Light We Lost
  • autor: Jill Santopolo
  • žánr: literatura světová, romány, romány pro ženy
  • rok vydání: 11/2017
  • nakladatelství: Ikar
  • počet stran: 272
     S Gabrielem jsem se seznámila ve chvíli, která rozhodně nebyla vhodná a ani nijak kouzelná. Hned jsem věděla, že tenhle člověk mi změní život od základu a bude můj život ovlivňovat až do samého konce. Nebyla jsem daleko od pravdy, vlastně jsem se nespletla vůbec.

     Když jsme bok po boku sledovali ze střechy naší vysokoškolské koleje padat k  zemi dvě největší dominanty města New York, naše ruce se propletly. V očích zadržované slzy, které nad námi vyhrály. Bylo v nich i mnohem víc. Pouto a souznění. V tu chvíli jsme oba, ač jsme si to asi nepřiznávali ani jeden, věděli, že jsou naše cesty nadobro a navždy propletené. 

     Kdo jest bez viny, ať hodí kamenem. Zamilovala jsem se. V dáli v prachu, ohni a sutinách umírali lidé a já se v ten samý okamžik zamilovala. Zamilovala jsem tak bezmezně a silně, že už nic silnějšího nezažiji. Spletla jsem se. Znovu jsem to samé cítila, když se mi narodila dcera... Ale to byla láska úplně jiná...

     Gabe byl člověk, který mi viděl až do duše, viděl ve mě světlo, svoji spřízněnou duši, svou milovanou Lucy. Byla jsem jeho světlem, protože on byl mým. Chápal mě, věřil mi, podporoval mě. Znal mé sny, nikdy mu nepřišly směšné. Naopak, on mě podporoval v jejich uskuteční, ať byly jakékoli. Takovou lásku potkáte jen jednou za život. Nikdy nemůžete vědět, jak dlouho ji dokážete ochraňovat a střežit. Nevěděla jsem to ani já. 

     Měla jsem své sny, stejně tak jako Gabriel. Jenže moje sny byly bezprostředně spjaté s ním. Jeho sen vyžadoval volnost. Gabe měl pocit, že jeho práce musí změnit svět. Miloval fotografování. Chtěl se stát tím nejlepším z nejlepších a to se mu také povedlo. Jenže než se to stalo, musel mě nejdříve opustit. A on to udělal, šel za svým snem, beze mě. 

     Bolelo to a já věděla, že už nikdy nepotkám nikoho jako byl Gabe. Každý jsme si šli svou vlastní cestou, občas se nám ale ty naše znovu zkřížily.

     Dodnes si říkám, jestli jsme oba mohli udělat něco pro to, aby se naše sny spojily a naše cesty nikdy nerozdělily. Dopadlo by to jinak? Možná bych dnes nemusela sedět teď a tady... a nestálá před nejhorším rozhodnutím svého života...

Můj dojem:

     Ztracené světlo je román, který vypráví o třináctiletém "vztahu" dvou lidí, kteří se poznali za neuvěřitelně absurdních okolností. Jejich cesty se po celou dobu scházely i rozcházely. Jako čtenářka si kladu jednu otázku za druhou. Bylo možné se zamilovat v tak krátkou chvilku a obzvlášť při takové katastrofě? Nešlo snad jen o pouhé soucítění dvou lidí, které spojila tragédie? Nebo šlo o skutečnou lásku? Těžko soudit, možné je vše. Každopádně to pouto, které je líčeno v knize, bylo silné až neskutečně. 

     Celý příběh je nám vyprávěn hlavní hrdinkou Lucy, ona náš příběh začíná a ona jej taky ukončuje. Jde o velmi dojemný příběh plný snů, pochopení a lásky. Ač se cesty Lucy i Gabriela rozdělují, neztrácí mezi sebou kontakt. Stále jeden v druhém vidí svoji druhou polovinu. Gabrielův odchod ale jejich vztah nenávratně naruší a pak už nic není snadné a nic nejde jen tak vrátit.

     Ztracené světlo je kniha vhodná spíše pro ženy a ne pro mladší čtenáře. Ne, že by se jim kniha nelíbila, jen si myslím, že by ji tolik neocenili jako vyzrálé ženy, které už mají v životě něco za sebou. Kniha potěší, rozčílí, rozesmutní a několikrát vás donutí ptát se, co kdyby...

     Velmi příjemný příběh, který za přečtení stojí. Může se stát, že vás třeba pár věcí pohorší, možná se vám nebude líbit chvíle, kdy jejich láska vznikla, budete to považovat za něco necitlivého vůči ostatním lidem, kteří zrovna v tu chvíli umírali. Možná se vám nebude líbit jednání hlavní hrdinky, v mnoha případech. Ale tenhle příběh přeci není o vás? Nemůžete soudit, nemůžete vědět jak byste se zachovali právě vy. Je to "jen" příběh dvou lidí, dvou spřízněných duší... Doporučuji!
Hodnocení: 80%

Anotace knihy: 

Neodolatelný romantický příběh o přetrvávající síle opravdové lásky se šokujícím, nezapomenutelným koncem. – Lucy stojí před životním rozhodnutím. Než k němu dospěje, bude si muset přehrát svůj příběh, vlastně jejich příběh, od začátku. S Gabem se seznámí na univerzitě v jeden zvláštní den, který promění osudy všech zúčastněných. Je možné, aby našli smysl život jeden ve druhém? Anebo se mají podvolit proudům, které je od sebe odvádějí? Jejich třináctiletá cesta plná snů, touhy, žárlivosti, zrad a nakonec lásky je hlubokým a zároveň čtivým vykreslením jednoho (ne)obyčejného vztahu, ve kterém se může najít každý, kdo miloval.

7 komentářů:

  1. Krásná recenze Miško :-) Na tuhle se moc těším. První co mě napadlo - Gabe. A sakra. V Lidé, kteří mě znali byl taky jeden Gabe. Podobný čas, podobné místo. Kdo nečetl, nemůžu prozradit, ale o to víc mě tahle kniha láká :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zrovna dnes mi ta kniha přišla, doufám, že se do ní co nejdříve pustím. :-) Nechala jsem se zlákat ;-)
      Jinak na tohle se těš, je to příběh stvořený pro tebe :-)

      Vymazat
  2. Moc pěkná recenze :) Kniha mě dost láká, tak doufám že nezklame :) Podle tvé recenze to vypadá na příjemné čtení:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to příjemné čtení, jasně, má své mouchy, ale ty souvisí póze s vnímáním jednotlivce/čtenáře. Mnohdy mi Lucy přišla totálně na pěst, ale to jen proto, tě každá uvažujeme jinak a kdo ví, třeba kdybych poznala takovou lásku, byla bych možná ještě horší ;-)

      Vymazat
  3. Moc pěkná recenze, Míšo. Knížku si dávám na seznam, třeba se k ní jednou dostanu. Úryvek se mi moc líbí :)

    OdpovědětVymazat
  4. Pěkná recenze, kniha vypadá dobře a má naprosto nádhernou obálku. :))

    OdpovědětVymazat

Děkuji za tvůj komentář :-)

Autorská práva

Vyhrazuji si plné právo na své osobní a soukromé myšlenky, hodnocení a celkový popis knihy. Kopírování vlastního textu je zakázáno. Použité obrázky obálek knih pocházejí buď ze serveru goodreads.com, bux.cz nebo databazeknih.cz. Pokud u fotek není uveden zdroj, pak jsou mou vlastní tvorbou. Použité úryvky či citace z knih, jsou vždy označené kurzívou a jsou ohraničeny uvozovkami, nevyhrazuji si na ně tedy žádná práva. Ta, podle zákona, náleží autorům knih.

© Knižní deníček. Úpravu šablony provedla Lucy Lillianne. Titulní obrázek vytvořila Knižní deníček. Optimalizováno pro Firefox.
[