RECENZE: Landie - Čtyři poutníci - Jakub Trpiš

30.1.18




Chára, Naté, Kobu a Lajla
čtyři poutníci

Na konci článku SOUTĚŽ!

Info o knize:

  • název: Landie - čtyři poutníci
  • autor: Jakub Trpiš
  • žánr: literatura česká, sci-fi a fantasy
  • rok vydání: 11/2017
  • počet stran: 536
     Vítejte v Landii, v zemi, kde se rodí hrdinové i bojovníci. Za život, za svobodu, za svět...za svou duši! Na začátku našeho příběhu navštívíme hned tři části této země a nalezneme čtyři talentované a odvážné mladé lidi. Respektive tři lidi a jednoho robota. Každý z nich má jakousi moc materializace, každý z nich dokáže něco jiného a všichni se musí ještě hodně co učit, aby byli nejlepší a stali se z nich poutníci. Jejich cesta k poutnickým plášťům bude ovšem trnitá.

     V čem je Landie výjimečná? Naprosto ve všem! Do rukou dostanete knihu, jejíž svět je natolik odlišný od všech ostatních, které jste mohli zatím ve fantasy světě navštívit. Landie je propracovaná do nejmenšího detailu, prostředí, krajina, lidé, rostliny, živočichové...barvy. Ano, právě svou barevností, již nelze popsat slovy, vyniká snad ze všeho nejvíce.

     Tou jednodušší podstatou celého příběhu jsou naši čtyři hrdinové, kteří nemohou být více odlišní jeden od druhého. Na začátku příběhu je cesta zavede do Údolí světla, kde se mají učit svému "umění", zlepšit se, zdokonalit a svoji moc náležitě pochopit a umět využít ve správném prospěchu všech i sebe samých. V údolí světla nejsou jedinými hosty, v údolí světla to žije. Nebudete vědět, koho a co sledovat dříve. Každý vyniká v jiné činnosti lépe, v jiné hůře, čerpají sílu z přírody, slunce, vesmíru...

     Lajla, Naté, Chára a robot Kobu, který má duši. Nesourodá čtveřice, kterou svede dohromady osud nebo možná vyšší moc. Na konci jejich cesty čekají poutnické pláště, jenže to není žádný konec, je to teprve začátek. Jaký je úkol poutníků? Jednodušeji řečeno. Poutník putuje po Landii, řeší různé věci, bojuje za záchranu světa, snaží se nastolit míru, klidu a pořádku. Mimo jiné... Možná by všechno bylo snazší, kdyby se našim hrdinům do cesty stále nemotaly Přízraky, které z nich chtějí vysát celou jejich podstatu. Ale ani to nejsou ty nejhorší překážky, které je čekají. Landií putuje Bezejmenný, který získává stále větší moc. Nad čím, nad kým? A co je vlastně zač? Naši poutníci se s ním brzy setkají...

     Nebudu více zabíhat do děje, je nemožné jej ve stručnosti nějak popsat. Dílo Jakuba Trpiše je opravdu velmi obsáhlé a troufám si říci: "nadupané". Jedno si ale neodpustím. Psala jsem o jednodušší podstatě, teď přejděme k té složitější (záleží na úhlu pohledu a jednotlivci). Nedivte se, nebyl by to správný Jakub Trpiš, kdyby se v knize neobjevovali důležité otázky života i vesmíru samotného. Už sama o sobě není Landie tuctovou fantasy knihou a ani jednou z mnoha. Jakubovy hlubokomyslné myšlenky knihu i přesto ještě více povyšují. Nebudu lhát, domnívám se, že tato kniha nebude pro každého nadšence fantasy. Bude pro ty, kteří se nebojí více zamýšlet a už je nebaví jen navštívit další svět beze smyslu i bez hlubší pointy. S Landií dostanete mnohem víc, než byste čekali. 

    V Landii se mísí novodobé i starobylé prostředí, je to takový zvláštní a přitom příjemný mix mnoha věcí. Místy jsem ovšem zabředávala do jakési otupělosti nebo možná lehčí nudy. Kniha je opravdu dost obsáhlá a dlouhá, má  535 stran a je neobvyklého (většího) formátu. Tohle přerostlé kotě se opravdu dost pronese. Nosila jsem v kabelce takovou menší zbraň hromadného ničení. Pro mě byla nejlepší kapitola Slavnosti světel, ne, že by se mi ostatní nelíbily, ale tuhle jsem si opravdu užila ze všech nejvíc (vy, co věříte, tušíte a vnímáte - pochopíte). Občas jsem ale měla pocit, že se v příběhu nehýbu z místa, ztrácela jsem pozornost a hrozně se těšila na více akce. Je to trošku paradox, u mnoha knih si stěžuji, že nejsou rozvětvené, jsou strohé a postrádají právě tu obsáhlost, kterou jsem zde pociťovala více než bych chtěla. Ve výsledku jsem ale spokojená, došla jsem k cíli. Oceňuji občasnou humornou atmosféru, která knihu v určitých chvílích odlehčila. Dokázala jsem číst mezi řádky i chápat mnohá poselství, která Jakub do příběhu vložil. Po knize Volba mi autor Landií tak trošku vyrazil dech. Jsem ráda, že se u nás najde někdo, kdo dokáže spojit skvělý spisovatelský um s něčím mnohem víc. Z knihy je velmi patrné, že si s ní autor dal nesmírně záležet, vše má promyšlené, propracované a dotažené do konce. Všechno má v příběhu smysl a i určitou symboliku. Není to jen o nápadu, je v tom mnohem víc! Těším se na další pokračovaní a očekávám, že budou zrát nejen naši hrdinové, ale i celá Landie a příběh samotný!

Landie je prvním dílem trilogie z neobyčejného fantasy světa!

     Palec nahoru, poklona, smekám. Nádherné ilustrace, větší formát rozhodně upoutá pozornost, vyšperkované a samotný vzhled obálky? Tato kniha prostě nejde přehlédnout! Doporučuji každému, kdo hledá ve světě fantasy čerstvý vítr a mnohem hlubší smysl příběhu!
Ještě něco málo ke vzhledu knihy.

    Prostor by v této recenzi měl patřit i samotné ilustrátorce Martině Fischmeister, která příběhu vdechla vizuální život. Velmi povedené a opravdu trefně vystihující ilustrace, propracované do detailu. Rozhodně krásně a příjemně zpestří čtení.
Hodnocení: 80%
Landii můžete zakoupit v každém dobrém knihkupectví nebo na stránkách autora!

SOUTĚŽ!
Po přečtení a sepsání recenze jsem vám slíbila soutěž a je tady!
Mám pro vás totiž ještě jeden podepsaný výtisk Landie, kterou do soutěže věnoval sám autor Jakub Trpiš.
Podmínky:
  • zúčastnit se mohou všichni se zasílací adresou v ČR
  • soutěž potrvá od 30.1. 2018 do 6.2. 2018
  • podmínkou je vyplnění soutěžního formuláře a zodpovězení jedné otázky ve čtyřech bodech
  • pokud budete soutěž sdílet budu ráda, ale není to podmínkou soutěže
  • výherce budu vybírat já sama, vyberu tu nejoriginálnější odpověď, která se mi bude nejvíce zamlouvat - ukažte mi, co ve vás je!
  • na výherní e-mail má výherce čas odpovědět do 48 hodin, pokud tak neučiní, budu losovat dalšího výherce
Výhra



Všem přeji hodně štěstí!

8 komentářů:

  1. Kniha vyzerá naozaj dobre ako obsahovo tak aj spracovaním a je super, že aj "naši" autori vedia napísať dobrý fantasy príbeh :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Klidně naši bez uvozovek, já nás beru pořád stejně. ;-) A máš pravdu, je to sice vzácnost, ale najdou se tací, kteří by mohli směle konkurovat i zahraničí. Viz tato kniha!

      Vymazat
  2. Skvělá recenze. O knize jsem vůbec neslyšela, ale jsem ráda, že teď o ní vím. Protože za prvé mapa a za druhé český autor. Chci letos těm naším autorům dávat více šancí, zrovna čtu Devět dní a vypadá to moc dobře, tak bych mohla zkusit i tuhle. Vypadá skvěle, opravdu jsi mě recenzí nalákala. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Betty, určitě se na knihu mrkni. Je to sice trochu jiné než většina fantasy, ale rozhodně hodně zajímavé. :-)

      Vymazat
  3. Já po téhle knížce už pěknou dobu pokukuju a jsem na ni hrozně zvědavá - kvůli originálním námětu, zmiňované rozsáhlosti a nezvyklým kombinacím. Už mám tak nějak dost všech těch tuctových fantasy bez rozmyslu, takže bych určitě přivítala i nějakou tu hlubší myšlenku a zamyšlení, které zmiňuješ, na druhou stranu mě trošku děsí to "nehýbání z místa", na akci si vážně potrpím a jsem celkem netrpělivý čtenář.
    A štěstí v soutěži určitě zkusím :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. K tomu nehýbání z místa, myslím si, že to bude problém jednotlivce. Ne, že by pasáže byly nudné, spíše jsem v tu chvíli už chtěla víc akce, než jen popisu nebo přemýšlení. Ale ve výsledku to bylo spíše nedočkavostí, než že by nastal problém v ději, rozhodně totiž není nudný.

      Vymazat
    2. Dobrý den, akce tam je dost, nebojte. Sem tam si budete i hryzat nehty, jak to dopadne :-). Ta první třetina je více na přemýšlení, aby zapadla do celkového trilogie. z pohledu jedné knihy to je možná moc, ale z pohledu trilogie to je podle mě přesně vyvážené. Já bych si nikdy nedovolil hádat se s mojí múzou a ona prostě tu první třetinu chtěla a lá Hobit. Rozhodně není nudná, jen je prostě jiná, než ostatní knihy :-). Jakub Trpiš

      Vymazat

Děkuji za tvůj komentář :-)

Autorská práva

Vyhrazuji si plné právo na své osobní a soukromé myšlenky, hodnocení a celkový popis knihy. Kopírování vlastního textu je zakázáno. Použité obrázky obálek knih pocházejí buď ze serveru goodreads.com, bux.cz nebo databazeknih.cz. Pokud u fotek není uveden zdroj, pak jsou mou vlastní tvorbou. Použité úryvky či citace z knih, jsou vždy označené kurzívou a jsou ohraničeny uvozovkami, nevyhrazuji si na ně tedy žádná práva. Ta, podle zákona, náleží autorům knih.

© Knižní deníček. Úpravu šablony provedla Lucy Lillianne. Titulní obrázek vytvořila Knižní deníček. Optimalizováno pro Firefox.
[