RECENZE: Společnice - Lesley Pearse

• orig. název: Belle
  • série: Belle (1.)
  • autor: Lesley Pearse
  • žánr: Literatura světová, pro ženy, romány
  • rok vydání: 05/2016
  • počet stran: 525
     Patnáctiletá Belle vyrůstá v londýnském nevěstinci U Annie, aniž by tušila, co se každodenně odehrává v pokojích nahoře. Annie je totiž její matka a úzkostlivě střeží dceřinu nevinnost. Belle se však nečekaně stane svědkem surové vraždy jedné z matčiných dívek, kterou zabije zákazník. Tato noc změní celý její život. Aby vrah nebyl prozrazen, dívku unese a prodá do pařížského nevěstince.        Belle se ocitá v krutém světě zločinu a násilí, nemá nikoho, kdo by ji chránil. Cesty ji zavedou až do dalekého New Orleansu, kde se stane velmi žádoucí a vyhledávanou společnicí. Celou dobu však zoufale hledá šanci, jak utéct a vrátit se domů... Z mladé dívky se postupně stává žena, která je schopna překonat všechny rány osudu…

Mít někoho, kdo se o vás postará a střechu nad hlavou, je to nejdůležitější. I když ta střecha neukrývá jenom vás, ale i mnoho dalšího. Belle žije ve velkém londýnském domě se svou matkou a hospodyní Mog. S nimi tam ovšem přebývá ještě pár děvčat. Přes den je dům tichý a klidný, večer ovšem ožívá.

Belle nemá vůbec ponětí co se v domě děje, netuší, že matka vlastní jeden z nejvyhledávanějších nevěstinců v Londýně. Je jasné, že před Belle mělo být mnohé utajeno, ale domnívám se, že kdyby to nebohé děvče alespoň tušilo, co se v domě odehrává, pak by nemusela utrpět takový šok...
     Belle hodně pomáhá s úklidem a ostatními domácími pracemi. Hospodyně Mog je pro ní více matkou než ta její vlastní.
     Je to den jako každý jiný, Belle uklízí pokoje děvčat a je si vědoma toho, že musí být hotová do pěti hodin. Pak pro ni platí přísný zákaz pohybovat se v horních patrech domu. Když má Belle uklizen pokoj Millie je spokojena a tak si na malou chvilku lehne do její postele. Jenže usne. A to je právě ta chvilka, která zatočí s jejím životem a to rapidně. V jedné chvilce Belle zažije divoké procitnutí a zjistí v jakém domě bydlí. Velmi rychle pochopí, že to co se v domě odehrává nemá s láskou vůbec nic společného. Stane se svědkyní vraždy. Patnáct let, možná už je člověk v tomhle věku dost starý, jenže Belle byla vychovávána jinak, byla doma, nechodila do školy a vše pro ni bylo skryto. Po tom, co viděla, když se narychlo schovala pod postel v pokoji ji prostě šokovalo.
     V ten jeden den se odehrálo mnoho a ne vše bylo špatné. Potkala chlapce, který se jí zdál být velmi sympatickým. Ale tak rychle jak ho našla, tak rychle ho ztratila. A ztratila ho ve chvíli, kdy viděla, jak Millie vraždí její zákazník. A co teď? Belle v jeden nestřežený okamžik uteče z pod postele a běží za matkou s pláčem, vrah utíká oknem a na posteli zůstává nehybná prostitutka. Bordelmamá Annie usoudí, že bude lepší policii lhát a nenahlásit, že její dcera vše viděla a hlavně, koho viděla. Mog s ní nesouhlasí, ale než se ji podaří Annie přesvědčit stane se to nejhorší. Belle zmizí. Je unesena samotným vrahem a prodána do Francie. Policie nikomu nevěří a obzvláště ne majitelce bordelu, holka se určitě jen někam zaběhla a brzy se vrátí. Jenže Belle se nevrací...a vrah a únosce je stále na svobodě.
     To co se pak v knize odehrává, není nijak zvlášť milé. Belle je chladnokrevně prodána do Francouzského bordelu, kde s ní jako s neposkvrněnou naloží tak, jak se dá předpokládat. Nejen, že se musí vyrovnat s tím, že ji únosci odvezli daleko za moře, ale musí se vypořádat i s faktem, že to co pod postelí viděla, se skutečně děje a bude se dít i s ní. Je důležité v ní zlomit ducha, tak to chodí. Udělat z  ní jen nebohou loutku, která bude povolná a bez potíží k užitku. První sexuální počínání ale těžce odnese a musí být převezena k léčení a právě tam se její osud zpečetí. Nejen únosci, ale i všichni okolo jsou si vědomi toho, že Belle je nádherná jako obrázek, dokonalá. Po zaléčení je dále prodána až do dalekého New Orleans a teprve tam pro ni začne pravý život kurtizány.
     Kniha Společnice je opravdu velmi obsáhlá. Čtenáři je podán příběh samotné Belle a pak její rodiny, která po ní pátrá. Občas se některé pasáže četly hůře, což jistě chápete. U některých jsem se i zasmála nebo mi naopak vehnaly slzy do očí. Ale to nebylo to nejhorší. Víte co pro mě bylo opravdu strašně těžké? Pochopit a sžít se s hlavní hrdinkou. Jenže ona sama za to vlastně nemohla a já vám hned vysvětlím proč. Tím jak byla Belle vychovávána, tak vlastně nemohla sama dobře rozlišit co je dobré a co špatné. Ta holka prostě neměla s čím porovnávat. Takže i přesto, že se ve Francii prošla utrpení, tak v New Orleans si dokázala dobře představit svou roli v nevěstinci, dokonce se jí to vlastně i líbilo. A to bylo pro mě opravdu dost těžké vstřebat, ačkoli jsem vlastně chápala její úlohu i postavení a vlastně i to, že neměla na výběr. Nebo měla? To je otázka s tisíci otazníky. Lesley Pearse se opět podařilo přijít s knihou tolik svůdnou a zajímavou. Je skvělá vypravěčka a umí knihu opravdu velmi dobře prodat. Umí skvěle vykreslit postavy a i jejich pocity. Opravdu vám dokáže zamotat hlavu, že i vy sami nad sebou chvilku zapochybujete.
     S Belle strávíme neuvěřitelné tři roky v zahraničí. Poznáme ji jako nevinnou patnáctiletou dívku, která se na ulici v osudný den zakoukala do pihovatého zrzka, poznáme ji jako tělo bez duše na pokraji zoufalství a poznáme ji i jako nádhernou a velmi zkušenou ženu, která si dokáže podrobit nejednoho důležitého muže.
     Velmi zajímavý, hluboký a silný příběh dívky, která za svůj osud nemohla, ale rozhodla se ho přijmout. Jak to s Belle vůbec dopadne? V Londýně po ní Mog stále pátrá. Požádala jednoho novináře o pomoc, ale je vůbec možné najít jehlu v kupce sena? A co vrah, který Belle prodal aby se jí zbavil. Je osud všech už nadobro zpečetěn?

...Můj názor...
Když jsem zjistila, že od Lesley bude vycházet další kniha, bylo mi jasné, že ji prostě budu potřebovat. Její kniha Unesená byla mým první recenzním výtiskem od nakladatelství Moba. Společnice je nádherný silný příběh, plný ztráty sebeúcty, občas i naděje. Je o poznávání vlastních hranic a možností. Je to o mladé dívce, jejímž snem je stát se kloboučnicí, avšak cesta za jejím snem je trnitá. Kniha je prvním dílem série a já už se nesmírně těším, na ty další díly. Víte, já už vím, že muži budou velmi důležitou kapitolou života Belle. Ať to začalo náhodným setkáním s Jimmym, kterého záhy hned ztratila. Ať to byla její první, druhá, třetí...sexuální zkušenost. Ať to byl Etien , její doprovod, který jí odvážel do New Orleans. Nebo Faldo, který měl být její propustkou a zpáteční jízdenkou domů. Muži...hodní, zlí a zvrácení, ale přesto v jejím životě nezbytně důležití...
Knihu doporučuji všem milovnicím historických románů a románů pro ženy. Najdete zde vše, dokonce i romantiku. Věřím, že se máme ještě na hodně co těšit! Knihu hodnotím plným počtem hvězd, protože jí opravdu nic nechybělo, byla obsáhlá a přesto hodně poutavá. Nenudila a opravdu vás od začátku až do konce dokázala pohltit.

Na závěr bych velmi ráda poděkovala nakladatelství MOBA za poskytnutí tohoto recenzního výtisku.
Velmi za něj děkuji, bylo mi potěšením.
Knihu můžete koupit ZDE.

Lesley Pearse patří mezi nejoblíbenější britské autorky. Fanoušky si získala po celém světě. Na svém kontě má již sedm milionů prodaných knih. Čtenáře dokáže do svých příběhů, působících velice pravdivě, vtáhnout a udržet v napětí od začátku až do konce. S postavami vás seznámí takovým způsobem, že na ně ještě dlouho nezapomenete. Nepíše podle žádného vzorce, ani nemá vyhraněný žánr. Dokáže psát o nemilovaných dětech, strachu, odmítání, chudobě, pomstě, stejně tak o bolesti první lásky, o přátelství, protože to všechno sama prožila. Ve svých třech letech přišla v důsledku tragických okolností o matku. Část dětství tedy Lesley a její starší bratr strávili odděleně v dětském domově. Otec sloužil u Royal Marines. Nepříjemné zážitky z tohoto období se také promítají v autorčině tvorbě. Nyní má tři dcery, dvě vnoučata, psy i spoustu milujících přátel. Je rovněž nadšenou zahradnicí.