RECENZE 2v1: Krev na sněhu I. + II.

• název: Krev na sněhu
  • orig. název: Blod på snø
  • autor: Jo Nesbø
  • žánr: Literatura světová - Detektivky
  • nakladatelství: Kniha Zlín
  • počet stran: 154
     Sedmdesátá léta v Oslu. Olav Johansen nedokáže jezdit autem pomalu, je měkký jako máslo, příliš snadno se zamilovává, jestliže se rozčilí, ztrácí hlavu a je mizerný v matematice. Něco málo přečetl, ale moc toho neví a rozhodně nemá takové znalosti, které by byly k něčemu užitečné. A píše pomaleji, než roste stalaktit. K čemu se tedy hodí? Je skvělý zabiják. Nemusí přitom jezdit autem, zabíjí většinou lidi, kteří si to zasluhují, a nejsou to žádné složité počty. Alespoň prozatím nebyly. Dokud od šéfa nedostal nový úkol: vyřídit jeho manželku.

Nebudu chodit kolem horké kaše, ano, tohle není typický Jo Nesbø na kterého jsme zvyklí. Většina z nás už pár knih od něho četla a po ukončení série s HH jsme s radostí všichni očekávali vydání dalších jeho knih. Jenže nikdo z nás, ani po přečtení anotace, si nedovedl představit, že by Jo mohl až tak moc vykolejit.
     A on vykolejil a to sakra dost! Není ale právě tohle ten svěží vítr, který je někdy potřeba pocítit? Já si totiž myslím, že ano. Je to jiné, je to jednoduché, ale i přes to všechno...je to dobré.
     Kniha o nájemném vrahovi, který se zamiluje do své kořisti? Proč ne? Olav je jednoduše svůj, sám sebe popisuje celkem krutě, jako kdyby byl prostě neschopný dělat cokoli normálního, kromě zabíjení. To mu podle všeho jde nejlíp. Navíc mi občas někoho připomněl, tím jednoduchým a lehkým , občas trochu ironickým humorem. Forresta Gumpa. Tenhle díl mě opravdu bavil :-D.
     Všem nám je určitě jasné, že zabít manželku svého vlastního šéfa nebude jednoduché. A to ani trochu. A co pak teprve krásnou ženu. Proto se Olav rozhodne pro jednou změnit trošku taktiku. Jenže to je samozřejmě kolosální chyba. Která vyústí ve hru kdo z koho. Zabij nebo budeš zabit!
    Konec je klasicky "Nesbovský" - nesnáším ho za to :-D. Ale díky takovému zakončení dostala kniha o jednu hvězdičku navíc, než jsem chtěla původně dát.
    Doporučení? Ano, ale prosím, přistupujte ke knize bez předsudků a bez toho, aniž byste očekávali HH. Protože nedostane z HH ani špetičku. Já vlstně Nesboho obdivuji za to, že měl kuráž napsat něco takového, nebál se toho i když mu muselo být jasné, že ho polovina čtenářů odsoudí, což se stalo. A úplně zbytečně. Je to prostě takový jiný Nesbø, špetka humoru s kapkou romantiky. Jednoduché čtení na jedno odpoledne.

"To je tak, když se přimotáte k něčemu, za co ani nemůžete.
Rázem dostanete označení zabiják a vy vlastně neumíte ublížit ani mouše."
  • název: Krev na sněhu II. -Půlnoční slunce
  • orig. název: Mere blod
  • autor: Jo Nesbø
  • žánr: Literatura světová - Detektivky
  • nakladatelství: Kniha Zlín
  • počet stran: 214
      Opět sedmdesátá léta minulého století, tentokrát však na dalekém severu Norska. Opuštěná vesnice Kasund kdesi ve Finnmarce, jejíž obyvatelé jsou příslušníky laestadiánského hnutí, které jejich životy svazuje přísnými pravidly. Desetiletý Knut a jeho krásná, čerstvě ovdovělá matka Lea, zastávající funkci kostelníka a zvoníka, nedostudovaný teolog Mattis a šamanka Anita. Záhadný cizinec Ulf, který tvrdí, že sem přijel z Osla na lov bělokurů, ale na lovce vůbec nevypadá, dokonce ani nemá pořádnou pušku. Nechce se mu ovšem nikomu prozrazovat, že jedinou kořistí, na kterou se tu bude pořádat hon, je on sám. Těžko totiž odhadnout, na čí straně budou místní stát a zda mu pomohou lovce setřást.

Proč je z téhle recenze právě recenze 2v1? Jednoduchá odpověď, protože jsem si naivně myslela, že tyhle dvě knihy na sebe navazují, anotaci jsem četla pouze k prvnímu dílu a o druhém jsem prostě předpokládala, že bude navazovat. No, chyba lávky. Říkala jsem si, proč recenzovat knihu, která má pouze něco málo přes 150 stran, když k ní můžu přidat druhý díl a recenzovat je společně. Toť k vysvětlení, už to měnit nebudu.
    Každopádně, Půlnoční slunce je úplně o něčem jiném. Vlastně ne tak docela, také je o nájemném zabijákovi, ale příběh je to jiný. Není tolik humorný, za to více romantický.
    Ulf se skrývá v jedné opuštěné vesnici, před kým a proč? Nesplnil totiž úkol a nezabil jednoho dlužníka. Prostě nedokázal zmáčknout spoušť a tak se raději s dotyčným domluvil, že zmizí a rozdělí se o ukradené peníze, které on tolik potřeboval pro záchranu toho nejcennějšího. Bohužel již bylo pozdě. A tak utekl i když mu bylo jasné, že si ho brzy najdou. I tady je hlavní dějová linie postavena na romanci a to více, než u prvního dílu. Řekla bych, že tohle je prostě romantika s mírnou detektivní nebo spíše krimi zápletkou. Děj je v celku vleklý a dle mého názoru, méně poutavý než u jedničky. Ale i tak se kniha četla celkem svižně a dobře.

Není třeba recenze více rozepisovat, vlastně to ani moc dobře nejde, protože děj není zase tolik obsáhlý, jak by se hodilo. Troufám si říci, že místo dvou knih z nich mohl Nesbø udělat jednu o dvou povídkách. Každopádně do těchto svých nových děl zanesl závan svěžího vzduchu. Pořád zde budete narážet na jeho klasické rysy, ale dostanete zde i něco jiného, ještě nevyzkoušeného. Ano, i Jo Nesbø dokáže napsat romantický příběh. Tyhle dvě drobotiny se sice s přílišným nadšením nesetkávají, ale já je, jako správný fanda, dokáži ocenit. Musíme se smířit s tím, že nepřekonatelná série s HH je prostě u konce, je načase jít dál a zkoušet něco nového. Ale neodsuzujme Krev na sněhu. Je to krátké a dobré čtení, které nám dá přesně to, co budeme chtít, ale pouze tehdy, když se odpoutáme od zvyku a půjdeme vstříc něčemu novému a to jsem já udělala. Proto nejsem zklamaná.