RECENZE: Priscilla - Ota Ulč

• název: Priscilla
  • autor: Ota Ulč
  • žánr: Román, literatura česká
  • nakladatelství: Šulc - Švarc
  • rok vydání: 07/2016
  • počet stran: 304
     Ota Ulč napsal pozoruhodný životní příběh své čínsko-švýcarské manželky Priscilly Lim. Její dědeček založil čtyři banky, obchodní komoru a stal se ambasadorem císařského dvora, ale prosperitu rodiny rozvrátil jak Mao Ce-tung, tak Čankajšek a Priscilla se jako úplně chudá princezna vydala do New Yorku, kde pracovala pro UNICEF. Tam se poznala s plebejským emigrantem z Plzeňska Otou Ulčem. Pro Číňany byla málo žlutá a naopak v Americe byla až příliš rasově jinobarevná, a nejvíc se jí dotklo, když ji někdo označil za Japonku. Není divu, že Priscilla vstoupila do rasově smíšeného manželství s Otou Ulčem, s kterým se nikdy nenudila. Třikrát spolu objeli celý svět a přesvědčili se, jak je rozmanitý a bohatý a kolik v něm vře nesnašenlivosti, kolik absurdit člověka obklopuje a co všechno ho může obohatit, a na těch cestách se s nimi nebude nudit ani čtenář.

Když jsem se přihlašovala do výběrového řízení recenzentů u nakladatelství Šulc - Švarc o tuto na první pohled dobře vyhlížející krásku, předpokládala jsem, že dostanu neuvěřitelný a rozmanitý příběh jedné zajímavé ženy. Bohužel se tak nestalo. První zklamání přišlo s první stránkou knihy, kdy jsem okusila autorův styl psaní. Podle mého názoru je to styl "staré školy" s příměsí sarkasmu, ironie a "přechytralosti".  Toto, v kombinaci s neuvěřitelně informačně obsáhlým tématem celé knihy, vedlo k dalšímu zármutku a mé drobné čtecí agonii. Druhý zármutek se dostavil po první třetině knihy, kde jsem svoje marné čekaní na "TU" Priscillu vzdala....

Příběh je dá se říci takovou biografií samotného autora, kde nám líčí svoje dětství, mládí a další etapy svého velmi pestrého života. Dává nám nahlédnout do jeho myšlení i smýšlení o různých věcech, nastiňuje nám své názory i pravdy. S touto knihou s ním prožijeme velký kus života a dobrodružství. Kniha je bohatým zdrojem zeměpisných, politických i historických informací, což jistě ocení čtenáři bažící po těchto faktech. V jedné knize procestujeme celý svět, nahlédneme pod pokličku UNICEF i jiným organizacím. Poznáme známé i neznáme osoby české i zahraniční. Velmi bohatý záběr!
     Toto všechno je opravdu moc pěkné, jenže kam se nám poděla Priscilla? Okrajově jsou o ní v knize jasné zmínky, ale příběh o Priscille to prostě není! Kniha je jedno velké chvástání. Chvástání samotného autora...kde jsem byl, koho jsem poznal, co jsem všechno dokázal... Priscilla je v této knize pouhým stínem celého příběhu. Je jeho součástí, ale všechny zážitky na sebe převzal autor.
     Čekala jsem knihu o zajímavé ženě, která autorův život značně změnila a okořenila, ale to jsem nedostala. Těžko se mi kniha hodnotí, proto berte prosím v patrnost, že ji hodnotím s ohledem na to, že jsem čekala příběh, který líčí anotace. Bohužel jsem dostala příběh úplně jiný. Díky těmto mylným informacím je můj názor na knihu takový, jaký je. Kniha není podle mého názoru hodna tohoto názvu - Priscilla. Ačkoli původní záměr byl asi správný.

Je mi opravdu líto, že knihu musím ohodnotit negativně. Je to prostě můj osobní názor. Ale musím budoucí čtenáře také maličko povzbudit. V této knize si rozhodně přijdou na své milovníci historie a rozvleklého vyprávění. Milovníci složitých a zvláštně rozvětvených vět. Knihu určitě ocení starší generace, kterým bude příběh bližší. Rozhodně ovšem nečekejte příběh o Priscille, musíte očekávat příběh Oty. Tak to prostě je. Příběh je veskrze bohatý a plný zážitků zejména nevšedních. Připravte se ovšem na skoky v časové ose i světových pásmech. Svévolně se košatící osud - to rozhodně!

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Šulc-Švarc

Video recenze: