RECENZE: Kraj padavých větrů - Jörg Maurer

• orig. název: Föhnlage: Alpen-Krimi
  • autor: Jörg Maurer
  • žánr: literatura světová, detektivní
  • nakladatelství: Omega
  • počet stran: 248
     Příjemné klima s výhledem na hory – první případ komisaře Jennerweina.
Během koncertu v idylických alpských lázních se z galerie zřítí muž přímo do publika – je na místě mrtvý. A divák, na kterého spadl, také. Komisař Jennerwein se pouští do vyšetřování případu – byla to nehoda, sebevražda, nebo vražda? Prodírá se rozcházejícími se výpověďmi svědků, místní mezitím spekulují požitkářsky u piva a v horách pofukuje teplý alpský fén. Proč je najednou vážený majitel pohřební služby Ignaz Graseger tak nervózní? Komisař Jennerwein se mezitím dostává na horkou stopu…
     Podle románu byl natočen v Německu v roce 2011 i film Föhnlage - Ein Alpenkrimi.

Po přečtení autorova životopisu je mi naprosto jasné, proč děj své knihy zasadil právě do prostředí Bavorska, konkrétně do podhůří Zugspitze v blízkosti Garmisch-Partenkirchenu. On se tam totiž narodil. Kdo měl tu možnost a navštívil toto místo, pak ví, jak je opravdu malebné. V zímních obdobích je čistě bíle pohádkové a v letních zase nádherně zelené. (Já měla bohužel čest tuto nádheru obdivovat pouze v zimě.) Tomu všemu dominuje Alpské pohoří a nádherné malebné vesnické domy.
Výjev opravdu jako z pohádky.
Náš příběh se totiž odehrává právě v této lokalitě. Abych pravdu řekla, maličko mi tato kniha připomněla seriál Big Ben. Ale nic takového tu porovnávat nebudu, je to jen takový malý poznatek. Pojďme se věnovat knize.
     Víte, ještě nikdy jsem se nesetkala s tak zvláštní knihou. Když jsem si ji vybírala, tak jsem se nechala zlákat poznámkou na přebalu:
Severská detektivka má velkého konkurenta, na scénu přichází alpský krmi příběh.
     Vyvedu vás však z omylu. Severská detektivka žádného velkého konkurenta nezískává. Ale zároveň se tento alpský příběh řadí mezi individuality na našem trhu. Absolutně nechápu toto přirovnání. Omlouvám se za upřímnost. Tato kniha je sama o sobě unikát. Je jiná než co jsem kdy doposud četla a abych pravdu řekla, velmi těžce se mi hodnotí. Možná to je právě tím, že jsme na něco zvyklí, jsme toho přesyceni a právě proto, nedokážeme zcela objektivně ocenit nový a svěží vítr na literární scéně.
     Příběh začíná klavírním koncertem v jednom lázeňském městečku. Klavírní diva, která obyvatele poctila svou návštěvou je známá svými překvapivými kousky při vystoupení. Vždy své diváky nečím překvapí. A tak, když se do hlediště zřítí mrtvola a svým pádem z dvanáctimetrové výšky zabije jednoho z diváků, polovina přihlížejících raději ani nechce zasahovat do záchranné akce, protože se obává, že přijdou na paškál široké veřejnosti. Co si to ta umělkyně zase vymyslela? Myslíte si, že je to součást představení?
    Kdo měl na tomto sedadle původně sedět? Třeba to nebyla náhoda a proč místo nehody opouští starší manželský pár ve značně nervózním stavu? Tohle se jim opravdu nehodí do "krámu".
    Policie má plné ruce práce, je těžké uklidnit vzniklý chaos, který v sále nastal. Paradoxně bylo na místě tolik lékařů, které toto lázeňské městečko mohlo nabídnout, avšak naprosto zbytečně. Na místě jsou dvě mrtvoly. Jedna, která měla v ten den touhu létat a ta druhá, která se málem fyzicky uštvala, aby stihla svoje rande včas. Nešťastníci.
     Vraťme se ale k tomu manželskému páru, který trpí nervozitou. Jsou to majitelé místního hřbitova. Jejich práce je jejich koníčkem a kdo by si byl pomyslel, že zřídit si pohřební ústav bude takový zlatý důl. Copak v tom asi bude? Oni se totiž za každou cenu musí dostat zpět do divadla, jenže to je policií neprodyšně na nějakou dobu uzavřeno.
     Myslíte si že nikdo ze zúčastněných nemá s ničíma a s nikým nic společného? Ó, jak se mýlíte...náhody přeci neexistují a vše se děje z nějakého důvodu. Podaří se komisaři Jennerweinovi tenhle zvláštní a zmatený případ vyřešit? On má přeci stoprocentní úspěšnost v řešení případů, jenže poslední dobou ho zlobí jeho přísně utajovaný handicap... Aby ho to ale ovšem jednou nestálo krk...

...Můj názor...
    Jedno se musí nechat, tenhle případ je promyšlený od začátku do konce. Autor je skvělý vypravěč a kouzelník svého oboru. V knize s vámi diskutuje, pokládá vám otázky a tím vás nabádá k přemýšlení a vlastně vás i pěkně mate. Kniha je plná ironických odstavců, plná zvláštního suchého humoru, který je prostě v detektivkách tak neobvyklý, možná proto bylo čtení této knihy tak zvláštní. Věřím, že kniha si najde své velké obdivovatele, stejně smýšlející osoby, jako je autor sám, které budou bažit po tom suchém a břitkém humoru a po skvělých slovních hříčkách. Troufám si říci, že muži v této knize najdou větší zalíbení než ženy. To je můj osobní názor. Mužům bude tento styl myšlení prostě bližší. Asi si říkáte, proč má kniha tak zvláštní název, i já jsem si to říkala. A jak jsem již psala, všechno má svůj důvod...jiný kraj jiný mrav...někde vanou monzuny, v Bavorsku vane fén a v Itálii je to prostě padavý vítr. A teď jsem vám s tou Itálií zamotala hlavu úplně co? :-D. Pak vítejte ve světe Jörga Maurera!

Za poskytnutí této knihy k recenzi velice děkuji nakladatelství

Knihu zakoupíte ZDE nebo ZDE.
...Jörg Maurer...
Narozen 1953 v Bavorsku, nedaleko rakouských hranic. V rodné vesničce Garmisch-Partenkirchen dlouho nezůstal a krátce po ukončení školní docházky odešel do Mnichova, kde vystudoval germanistiku, anglistiku, divadelní vědu a filozofii. Několik let učil němčinu a angličtinu. V té době rovněž napsal svůj první román Föhnlage, který vyšel v roce 2009 a okamžitě si získal přízeň mnoha čtenářů. Kromě psaní je jeho velkou vášní hudební kabaret. Obojí umně propojuje na svých „hudebně-kabaretních autorských čteních“. Přestože mu učení přirostlo k srdci, dal nakonec přednost literatuře a hudbě.