Recenze: Žena v kleci - Jussi Adler-Olsen

• žánr: Literatura světová - Detektivky
  • rok vydání: 2012
  • nakladatelství: Host
  • počet stran: 408
...Anotace 88% (11.5.2015)...
První případ komisaře Mørcka z oddělení Q. Celosvětový bestseller.
     Komisař Carl Mørck je po traumatické události, utrpěné během služby, přeložen do nově založeného oddělení Q, kde se má zabývat nevyřešenými případy z minulosti. Případ mladé političky Merete Lynggaardové, jež před pěti lety beze stop zmizela, v něm probudí detektivní instinkty, které považoval za dávno vyhaslé. V pátrání mu účinně pomáhá svérázný arabský přistěhovalec Asad, jehož přítomnost v díle je zdrojem multikulturního napětí i mnoha humorných situací. Čím hlouběji Carl Mørck do případu proniká, tím větší nachází nesrovnalosti. Je opravdu možné, že ta žena je stále ještě naživu, že ji někdo vězní a týrá na neznámém místě?

...Jussi Adler-Olsen...zdroj foto
(nar. 1950) vystudoval politologii a filmovou vědu. Pracoval jako novinář, redaktor a nakladatel. Svou literární kariéru zahájil bestsellerem Alfabethuset (Abecední dům, 1997), následovaly romány Og hun takkede guderne (A děkovala bohům, 2003) aWashingtonský dekret (2006; česky Host 2014). Poté se začal věnovat tématům spojeným s jeho rodným Dánskem. Doposud napsal pět dílů kriminální série o kodaňském policejním oddělení Q: Žena v kleci (2007; česky Host 2011), Zabijáci(2008), Vzkaz v láhvi (2009; oba česky Host 2012), Složka 64 (2010; česky Host 2013) a Marco (2012). V současné době pracuje na šestém dílu série. Charakteristickým znakem jeho stylu a jistě i jednou z příčin obrovského mezinárodního úspěchu jeho knih je autorův smysl pro humor, nadhled a ironie.

Do Olsena jsem se tento měsíc pustila z určitého důvodu. A to proto, že se nám do kin blíží jeho "Zabijáci". Filmová upoutávka mne natolik zaujala, že jsem již nenašla další pádný důvod, proč přečtení Olsenových knih déle odkládat! A upřímně, je velká škoda, že mi v té knihovně ležely ladem tak dlouho!
No posuďte, vás to ze židle nezvedá?

Ale pryč od filmových upoutávek, pro mne je mnohem důležitější kniha samotná. Žena v kleci je první kniha ze série s detektivem Carlem Mørckem.
A jako každá série i tahle má svého "temného" hrdinu. Proč píšu záměrně temného? Protože poslední dobou, bývá téměř pravidlem, že každý druhý severský autor, vytvoří detektiva s pohnutým osudem. Ani Carl Mørck není výjimkou.

Vrací se na oddělení po delší rekonvalescenci. Při posledním vyšetřování se totiž jeho tým dostal do přestřelky. Jeden kolega byl na místě mrtev, druhý byl střelen tak nešikovně, že je doživotně upoután na lůžko a Carl byl střelen do spánku, ale přežil.

Samozřejmě se s celou situací vyrovnává po svém, uzavře se do sebe a není jediného dne, aby si celou situaci nevybavil a nezhodnotil co vlastně mohl udělat, aby přežili všichni. Carl byl, dle autorova popisu, již dříve dost nesnesitelný šťoura, měl rád své vlastní způsoby, jak získávat informace nebo jak se s ostatními bavit. Prostě a jednoduše řečeno, nebyl v kolektivu zrovna moc oblíbený. A teď, po té nešťastné příhodě, to s ním není o moc lepší. Spousta kolegů oroduje za to, aby byl vyhozen, že s ním dělat nechtějí, protože jsou s ním jen problémy. Ale ať je to jak chce, pořád je to výborný kriminalista, to se musí nechat. Jeho nadřízený vymyslí něco lepšího. Přidělí mu vedení nového oddělení, tzv. oddělení Q, které se zabývá případy, které si zaslouží obzvláštní pozornost, ale nikdy nebyly dořešeny.

Carl to nejprve pojme dost lehkovážně, ale poté, co k sobě získá asistenta, zvláštního, tajemného Syřana Asada, tak je po flákání. Asada si oblíbíte, protože i přes tu jeho zvláštní tajemnost je to dobrák a sympaťák. A hlavně je velmi schopný, takže nám to rozhoupe i samotného lenivého Carla.

Prvním případem je zmizení známé političky Merete, která jednoho večera zmizela beze stopy z trajektu, na kterém cestovala se svým postiženým bratrem. Byla unesena. Ale proč? Co komu udělala, ona sama neví. Ačkoli se může zdát, že jako politička, má jistě dost nepřátel.

V knize se střídají vyšetřovací pasáže s pasážemi vězněné Merete. A můžu vám říct, že i přesto, že nedochází k fyzickému trestání, tak tyhle pasáže jsou opravdu otřesné. Merete líčí celých pět let svého věznění, jak s ní bylo zacházeno a jak se udržovala při životě i při smyslech. Velmi statečná žena, to se musí nechat.

Při novém vyšetřování se postupně odhalují skutečnosti, které vedou k novým poznatkům. Velmi smutné je, že původní vyšetřování bylo odfláknuto, je možné, že by se dal případ vyřešit mnohem dříve, jen pokud by k němu bylo přistupováno s důsledností. Carl s Asadem tedy postupně rozuzlují velmi spletitý příběh, při kterém vyjde najevo, že Meretino zmizení není jen pouhá náhoda, ale že důvody k únosu sahají mnohem hlouběji..."Tak co Merete? Už víš, proč si zasloužíš být tady zavřená?"

Knihu z čistým svědomím doporučuji každému milovníku severských krimi. Právě, když jsem se rozloučila s Hary Holem, tak jsem našla celkem utěšující náhradu! :-). Právě jsem se zakousla do Zabijáků, takže další recenze bude co nevidět. A už teď musím napsat, že Zabijáci jsou prostě super!!!

zdroj: databazeknih.cz, http://nakladatelstvi.hostbrno.cz/