RECENZE: Griša - Leigh Bardugo

• žánr: světová literatura, fantasy, dívčí romány
  • nakladatelství: Fragment
  • rok vydání: 01/2017
  • počet stran: 312

Recenze knihy:

Vítejte v Ravce, vítejte ve světě mocných i chudých, ve světě, kde vládne magie, ve světě, kde vládne Temnyj.
Díky za ten skvělý nápad, kterým jsou mapičky v knihách! Bez nich bych byla kolikrát opravdu ztracená. V této knize jsem se přistihla, že do ní ze zvědavosti nahlížím velmi často. Co se našeho fantasy světa týká, je celkem přehledně uspořádaný. Ravka bývala a je stále nejmocnější zemí, jenže kdysi, před mnoha stovkami let, došlo k rozpůlení  západní a východní části. Mohla za to temná síla a také možná chamtivost a touha po moci a ovládání. Jenže? I magie má svá úskalí.

Bezmoří nebo-li Vrása Stínu, kdysi vybudovaná k jistým temným účelům se ovšem minula účinkem. A ten, kdo ji stvořil, ji bohužel nedokáže pokořit. Temno vytvořené temnem, ale bohužel tou samou silou neovladatelné.

Vítejte ve světě Grišů! Kdo nebo co vlastně jsou? Grišové jsou, jednoduše řečeno Mágové. Nikdo nevím, s jakou mocí se narodí. Rozdělení jejich umění či mocí mi přišlo velmi zajímavé a tak nějak i originální. Autorka se v tom v knize ani moc nepatlá a vy snadno pochopíte funkci i označení jednotlivých Grišů. Je to logické a jednoznačné. Každý v tomto světě plní určitou funkci. "Vládcem" Ravky je Temnyj, nejmocnější a nejvýše postavený mág. Vládne temnou mocí, ale ani jeho temná moc plná stínů si neporadí s nestvůrami, které znemožňují průjezd Vrásou na druhou stranu země. V tom je ten paradox. Temnyjův předchůdce kdysi dávno vytvořil něco, co sám nedokázal jejich rod pokořit.

Jenže někdě mezi  sirotky vyrůstá dívka, která má v krvi jasnou a zářivou moc. Moc natolik silnou, že může být hrozbou, postrachem i spásou...

Alinina moc byla velmi dlouho ukryta hluboko v ní. Vytryskla na povrch kvůli záchraně člověka, kvůli kterému byla kdysi skryta. Pomůže Alina Temnyjovi získat nad Vrásou kontrolu?

Ze sirotka obyčejnou kartografkou, z kartografky Grišou a z Griši? Máte rádi fantasy literaturu a máte chuť na něco svěžího a trochu jiného? Pak je Griša - Světlo a stíny tím pravým ořechovým.

Prvním zpestřením v této knize je fakt, že si velmi brzy uvědomíte blízkost Rusku. To pro mě bylo velmi překvapivé a opravdu mi to přišlo jako svěží vítr na této scéně. Dalším byl celkem zajímavý svět a rozdělení Grišů. Kniha se četla téměř sama, rychle to odsýpalo a hlavně! Od samého začátku to bylo nabité a opravdu to bavilo!!! Nemám ráda knihy, které jsou zpočátku vleklé, u Griši se toho bát rozhodně nemusíte. Je to zase jedna z těch dobře napsaných knih, která vás bude bavit od prvního písmenka.

Chválím Fragment za nádherné zpracování knihy, jak navenek, tak i uvnitř. I toto vám totiž zpříjemní čtení. Na bálku jsou rozporuplné názory, někomu se líbí, někomu ne. Já osobně na obálkách nemusím obličeje nebo postavy, bohatě by mi na této stačil ten jelen, ale i tak se mi jako celek obálka líbí.

Jsem ráda, že jsem se nechala nalákat krásnou obálkou i anotací, protože tenhle příběh opravdu za přečtení stojí. Neskutečně mě to bavilo. Vžila jsem se do postav a  konečně i oceňuji normální hlavní hrdinku, která mi po dlouhé době sedla a neštvala mě.

V příběhu dostane samozřejmě prostor i láska, ale není tam nijak násilně vtlačena. Líbí se mi, že je hodně prostoru věnováno hlavně té magii, která opravdu baví! A změna knižního prostředí byla opravdu vítaná a rozhodně povedená. Už teď se nemůžu dočkat dalšího pokračování. Příběh je sice zakončen, ale i tak dává tušit mnohé! Skvělá fantasy!

Hodnocení: 90%

Ukázka z knihy:

Leigh Bardugo:

Leigh Bardugo se narodila v roce 1985 v Jeruzalémě, ale vyrůstala již ve Spojených státech v Los Angeles. Po ukončení studií na Yaleově univerzitě pracovala v reklamě, jako novinářka a nakonec i jako maskérka a odbornice na zvláštní efekty. Nyní žije a tvoří v Hollywoodu, kde je možné ji čas od času zaslechnout, jak zpívá se svou hudební skupinou. Už své tři první krátké příběhy zasadila do složitého fantasy světa Grišů, který je inspirován carským Ruskem a který není snadné si představit. V roce 2012 vydala první díl trilogie Griša, nazvaný Shadow and Bone, který se okamžitě stal bestsellerem listu New York Times. Rok poté následoval druhý díl Siege and Storm, který se rovněž vzápětí stal bestsellerem a nakonec v roce 2014 vyšel závěrečný díl trilogie Ruin and Rising. Na všechny tituly Leigh Bardugo se můžete těšit i v češtině. K vydání je připravuje nakladatelství Fragment. Spisovatelka vydala na podzim roku 2015 další knihu, která se odehrává ve stejném prostředí, ale hrdinové jsou jiní. Titul Six Crows se setkal s nadšeným ohlasem u čtenářů, stejně jako jeho pokračování nazvané Crooked Kingdom z roku 2016.