RECENZE: Bratr - Joakim Zander

9.2.17

Joakim Zander je zpět!

Bratr není žádné lehké čtení, 
žádná "jednohubka".
Bratr je specialita pro náročného čtenáře!



  • název: Bratr
  • orig. název: Orten
  • série: Klara Walldéen
  • autor: Joakim Zander
  • žánr: literatura světová, thrillery, krimi
  • nakladatelství: Host
  • rok vydání: 02/2016
  • počet stran: 432
     Březen 2015, měsíc, ve kterém nakladatelství Host představilo novinku švédského spisovatele Joakima Zandera. Kniha nesla jméno Plavec. Já jsem ji četla krátce po vydání. Tenkrát jsem knihu hodnotila jako průměrnou. Dnes bych svoje rozhodnutí dost přehodnotila. Možná jsem čtenářsky vyspěla, nevím. Ale s odstupem času a po přečtení novinky Bratr, poznávám, chápu a přicházím na kloub kvalitě švédského spisovatele, který má hodně co nabídnout. 
     
     Bratr je druhým dílem ze série s Klarou Walldéenovou, se kterou jsme se, logicky, setkali už v prvním díle Plavec. Ze své vlastní zkušenosti doporučuji, oprášit si poznatky z předchozího dílu. Pokud jste Plavce četli před tolika měsíci jako já, pak je to opravdu vhodné. Já jsem si před čtením Bratra alespoň přečetla svou vlastní recenzi Plavce, abych měla aspoň malé ponětí o předchozím ději. Přeci jen je to už nějaký čas a po tolika přečtených knihách se není čemu divit, když prostě nevíte, o čem kniha byla. Hodilo se to, i když bych spíše ocenila rereading, protože spoustu postav už jsem prostě nepoznávala a nedokázala je přiřadit. Ale nevadí.

     Příběh nás zavede do Stockholmu a jeho čtvrti Bergort, do New Yorku, Londýna a do Sýrie. Je častým zvykem, že se příběhy rozvětvují i časově, Bratr tomu není výjimkou a tak nejen, že se střídají kapitoly v místech dění, ale také v různých letech. Postupně se však časová osa přibližuje po letech, měsících, až dojdeme do stejného dne a dokonce i do stejného místa. Čtení to nijak nenarušuje, ba naopak, dělá ho velmi zajímavým, obzvláště pak díky místům a kultuře, která se jich týká.

     Je velmi těžké vám teď přiblížit dějovou linku a mnoho nevyzradit. Jádrem celého příběhu je sourozenecká láska na pozadí nepokojů ve Stockholmském Bergortu a ostatních míst. Jásmín je nucena opustit Bergort a svého bratra Fádího. Ač měli matku i otce, můžeme hovořit o tom, že měli pouze jeden druhé, proto jejich odloučení nebylo nijak snadné. Takhle si já představuji sourozeneckou lásku. Zander vykreslil pouto obou sourozenců tak dokonale, že jste to vy sami cítili stejně jako oni. 
   
     Jásmín se pak na několik let vytratí ze svého starého života, myslí na svého bratra, ale vrátit se nemůže. Pracuje jako hledačka street talentů a prostě žije svůj nový život v NY. Fádí od odchodu svojí sestry proplouvá životem typickým pro předměstí Bergort. Uzavírá se do sebe a pouliční problémy jsou na denním pořádku. Těžko se vyrovnává s odchodem svojí sestry. Proto asi není divu, když se díky svojí národnosti obrátí na víru v něco víc...budiž pochváleno jeho jméno...

     Vrátit se zpět do Stockholmu donutí Jásmín vědomí, že její bratr byl v Sýrii zabit. Ale je tomu skutečně tak? 

    Jak do tohoto příběhu zapadá naše Klara Walldéenová? Ač vám to možná na začátku čtení přijde nemožné, tak Joakim Zander dokázal sloučit zdánlivě neslučitelné. Klara se v Londýně připravuje na konferenci, která se bude konat ve Stockholmu a bude se na ní probírat možná privatizace policejních složek. Připravuje ke konferenci část podkladů týkajících se právní stránky věci. Možná by ji na této práci nepřišlo nic divného, kdyby se okolo ní nezačaly dít zvláštní a nebezpečné věci. I ona sama se opět ocitá v nebezpečí.

Závěrem:

     Více bohužel z děje opravdu prozradit nemůžu. A vlastně to ani nejde, složitost příběhu mi nedovoluje více nastínit. Každopádně, Bratr je velmi vydařené dílo, které pracuje s aktuálními tématy celého světa, týká se různých aktuálních problémů a holých pravd i skutečností, o kterých se nemluví nebo mluvit nechce. 

     Bratr není žádné lehké čtení, které slupnete za jeden večer a pěkně si u něj odpočinete. Bratr je náročné čtení pro fajnšmekry, kteří mají rádi propletenost, komplikovanost a autenticitu. To co jiní v této knize odsoudí, to druzí nadnesou do výšin. Kniha rozhodně nebude pro každého čtenáře. Ne všichni její kvality totiž dokážou dostatečně ocenit. Vím o čem mluvím, protože to samé se mi stalo u Plavce, nyní dokážu ocenit jeho kvality a také jsem mohla lépe přistupovat k Bratrovi. 
     Přiznám se, že i tentokrát jsem měla s knihou trochu problémy, Zander se vyžívá v dlouhých vypravovacích pasážích. Píše ale velmi poutavě a místy až poeticky, alespoň co se sourozeneckých pasáží týká. Ač si myslíte, že se nic podstatného nedozvídáte, tak to má svoje opodstatnění a do celého příběhu to patří. První polovina knihy pro mě ovšem byla takovým malým trápením, ač vlastně nemůžu říci, že byla nudná. Poslední třetinu knihy už jsem ovšem hltala s úžasem. Přiznám se, že je pro mě velmi těžké tuto kniho ohodnotit. Dávám jí tedy 4★ a přiznávám se, že si myslím, že ji dostatečně nedoceňuji, ale pořád musím brát v patrnost můj boj se čtením. 

     Knihu vřele doporučuji. Nadšení budou hlavně ti, co mají rádi knihy, do kterých je zapletena vysoká politika, tajná policie a další složky ovlivňující dění ve světě. Kdo má rád aktuální problematická témata a má rád knihy u kterých musíte být stále ve střehu a přemýšlet, tak si bude opravdu libovat.  Joakim Zander je autor, který rozhodně stojí za pozornost a jeho styl psaní je víc než jen osobitý!

Hodnocení: 80%
Za poskytnutí recenzního e-booku děkuji:
Ukázka knihy ke stažení:

4 komentáře:

  1. Parádní recenze!
    Já jsme si říkala, že nejdříve si budu muset sehnat Plavce, a pak se popřípadě podívat na Bratra. ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Asi by to bylo v tomhle případě lepší :-). Tenhle spisovatel prostě buď sedne nebo ne :-)

      Vymazat
  2. Já si tedy za svými pocity z Plavce stojím, opravdu mě příliš nepřesvědčil a i skutečnost, že mi dělá problém dát dohromady, o čem to bylo, o něčem svědčí. Ale... Rozhodně jsi mě na Bratra a na druhou šanci pro Zandera nalákala, Míšo, takže velké díky a uvidíme, kdy se k tomu dostanu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tohle je opravdu strašně zvláštní styl knihy. Autor píše senzačně, ale pořád je tu to ALE! Každopádně to, co mi třeba chybělo v samotném příběhu u Plavce, mi vynahradil styl toho psaní, čtivé ač občas o ničem. Jak paradoxní a fakt divné :-D
      Tady bude prostě záležet na jednotlivci, buď a nebo :-)

      Vymazat

Děkuji za tvůj komentář :-)

Autorská práva

Vyhrazuji si plné právo na své osobní a soukromé myšlenky, hodnocení a celkový popis knihy. Kopírování vlastního textu je zakázáno. Použité obrázky obálek knih pocházejí buď ze serveru goodreads.com, bux.cz nebo databazeknih.cz. Pokud u fotek není uveden zdroj, pak jsou mou vlastní tvorbou. Použité úryvky či citace z knih, jsou vždy označené kurzívou a jsou ohraničeny uvozovkami, nevyhrazuji si na ně tedy žádná práva. Ta, podle zákona, náleží autorům knih.

© Knižní deníček. Úpravu šablony provedla Lucy Lillianne. Titulní obrázek vytvořila Knižní deníček. Optimalizováno pro Firefox.
[