RECENZE: Dokonalá manželka - J.P. Delaney

• orig. název: The Perfect Wife
  • autor: J.P. Delaney (pseudonym)
  • žánr: Literatura světová, Pro ženy, Thrillery
  • rok vydání: 03/2020
  • nakladatelství: Ikar
  • počet stran: 368
Kdo by ještě neznal knihy autora píšícího pod pseudonymem J.P. Delaney? V roce 2017 tento autor zazářil s knihou Ta přede mnou. Tím nasadil hned na poprvé laťku dostatečně vysoko na to, aby vstoupil do podvědomí českým čtenářům. Jeho osobitý styl byl něco nového, byl to takový nový čerstvý vzduch, který k nám zavanul. Jeho druhá kniha Věř mi už se takového ohlasu nedočkala, ale i přesto si našla svoje příznivce. Nyní tu máme Dokonalou manželku a můžu vám říct, to je tedy oříšek. Ale v jakém slova smyslu? Tony Strong uměl a stále umí překvapit. A jestli se mu opravdu něco u této nové knihy povedlo, tak to bylo právě ono “překvapení”. Jak to myslím? No, řekněme, že když jsem si četla anotaci knihy, tak jsem měla jasnou představu o ději, pak jsem se začetla a hle… Moje představa byla milná, byla jsem lehce v šoku a nebyla si jistá, jestli budu vůbec pokračovat ve čtení. Bylo to pro mě tak moc absurdní a nakonec mě pokračovat ve čtení donutila vlastní zvědavost. Jak se píše v anotaci: Abbie je zázrakem vědy!
DOKONALÝ ŽIVOT.
Každý si pod pojmem “dokonalost” představuje něco jiného. Tim Scott má představu jasnou. Pro dokonalý život a lásku udělá maximum. A vy toho budete svědkem.
DOKONALÁ LÁSKA.
Probouzí se zmatená a bolavá. Neví kde je a hlavně kdo je. Dochází jí, že je zřejmě v nemocnici, tedy vypadá to tak, ale co se vlastně stalo? Měla nehodu? Spousta věcí ji přijde jako samozřejmá, tuší, že by mohla být v nemocnici, ale to ostatní je hrozně matoucí, co se to s ní děje? V pokoji není sama, naproti ní sedí muž a ten tvrdí, že je její manžel. Oslovuje ji jménem, říká jí spoustu věcí, které si ona sama neuvědomuje. Jedna věc ji zaujme, je matkou. Ale takovou věc by si přeci pamatovat měla, ne? Abbie, aspoň on jí tak říká… Jmenuje se Abbie a před pěti lety prý měla děsivou nehodu…. a Tim, “její manžel”, se zasloužil o to, aby teď byla tady s ním a stala se “zázrakem vědy”. Tim z ní udělal dokonalou, téměř dokonalou….

A právě teď nastává zlom jak pro čtenáře, tak samotnou hlavní hrdinku – bod zlomu – dalo by se říci.
DOKONALÁ LEŽ.
Tim Abbie pomalu zasvěcuje do jejího “dokonalého” života. Vysvětluje jí, proč učinil to co učinil a že jednal z lásky. Abbie mu věří, proč by taky neměla, je to její manžel, člověk, který se pro ni obětoval, člověk, který při ní stál a stojí nadále. Nemá důvod pochybovat. Jenže proč se ji v hlavě mihají zvláštní střípky vzpomínek, které se od Timova popisu jejich dokonalého života celkem dost liší. Pak je tu ještě ten fakt, že ji přijde velmi zvláštní SMS od “přítele”. Ta zpráva ji varuje…, ale před čím vlastně? To se má velmi brzy dozvědět.

Sama anotace této knihy umí krásně nalákat, prozrazuje na první pohled dost, ale vlastně téměř nic. Já jsem se tou lákavou anotací nechala zlákat také a po první kapitole jsem byla v šoku. Nechci nic prozrazovat, ač je to na samém začátku příběhu. Jde o podstatný fakt, který na každého bude působit jinak. Já se začala bát. Říkala jsem si: sakra co to bude za blbost? No, přiznám se, dala jsem knize ještě jednu kapitolu šanci, jenže pak jsem jí dala ještě druhou a najednou jsem zjistila, že jsem vážně zvědavá. Nevím jak to dobře popsat – prostě ten fakt, kdo Abbie byla, mě celkem rozhodil a nevěřila jsem, že tenhle příběh dokáže udržet moji pozornost a bude mě bavit. Světe div se, BAVIL.

Nemůžu ovšem mluvit za ostatní čtenáře, protože právě “tato skutečnost” v ději bude asi jediným a základním bodem zlomu téměř pro každého. Koupíte si knížku, na první pohled zajímavou detektivku a pak se v ní objeví “tohle”. To na pováženou zkrátka je. Ale i přesto, že píšu tuto recenzi jako popis tajemného hradu v Karpatech, tak se nemusíte bát. Jen je někdy zkrátka těžké popsat něco, co popsat dost dobře nejde aniž bych prozradila víc, než bych chtěla a měla.

Dokonalá manželka je celkem zajímavé čtení, které bych zařadila do žánru thrillerů a psychologických románů. Dle DK je také zařazena do románů pro ženy. Je pravda, že celý název i děj to lehce evokuje, ale i tak si myslím, že si knihu může přečíst i muž, zas až tak bych tento román neškatulkovala. Třešničkou na pomyslném dortu je tu pak lehký střípek ze žánru sci-fi. Ale je to kniha napsaná ve 21. století, takže je to na pováženou. To asi nechám na uznání každého jednotlivého čtenáře zvlášť.

Sečteno, podtrženo. Kniha pro mě byla velkým překvapením, nikoli však zklamáním. Je pravda, že jsem se s příběhem nedokázala velmi dlouho sehrát. Ale autor jej uchopil velmi zdatně a dokázal téměř nemožné! Za což mu tleskám. Na čtivosti knize neubíral ani fakt příjemně krátkých kapitol, díky nimž čtení odsýpalo a než jsem se nadála byla jsem na konci. A co se konce týká? Tak ten mě překvapil asi úplně ze všeho nejvíc, velmi příjemně, mile a také smutně, i když vlastně nebyl důvod? To opět posuďte vy sami ;-).