RECENZE: Nezavírej oči - Holly Seddon

• žánr: Literatura světová, Thrillery
  • nakladatelství: Knihy Dobrovský - Edice Omega
  • rok vydání: 05/2018
  • počet stran: 384
Nezkoušejte si něco plánovat, nezkoušejte se do něčeho pouštět, nezkoušejte radši ani dýchat...

Vím, že tato autorka žijící v Amsterdamu u nás vydala už jednu knihu, její um jsem ovšem okusila až v tomto druhém románu Nezavírej oči.

Kniha Nezavírej oči je prezentována jako strhující thriller, já se ovšem přikláním spíše k označení: velmi zdařilé rodinné drama. Ke konci knihy se sice pár prvků thrilleru projevilo, ale zdaleka to nestačí k plnohodnotnému označení. Vůči knize to není žádná výtka, jen si myslím, že jde o lehké klamání čtenáře. Proto vás hned na začátku informuji o mém stanovisku.

Ano, čekala jsem thriller, ale dostala jsem obsáhlé a celkem náročné rodinné drama, které v sobě snoubilo mnoho aktuálních vážných tématik, které je třeba světu neustále připomínat. Za to dávám autorce palec nahoru. I přes prvotní žánrové zklamání musím konstatovat, že Nezavírej oči není žádné nudné čtení, právě naopak.

Kniha vypráví příběh dvou rodin, které určité okolnosti nenávratně spojí dohromady. Dvou rodin, které se přátelí a nemohou být více odlišné.

Hlavními hrdiny této knihy jsou převážně děti. Z jedné rodiny dvojčata Robin a Sára a z druhé Kal. Díky přátelství těchto dětí na základní škole vznikne i přátelství jejich rodičů. Autorka nám nepravidelně předkládá pasáže z minulosti a přítomnosti. Přestože se za hlavní hrdinky a taktéž vypravěčky pokládají hlavně dívky, Robin a Sára, já se přikláním k uznání hlavní role i Kalovi. Zaslouží si ji.

Jak to tak bývá všechno se zdá být v naprostém pořádku, obě rodiny dětí najdou společnou řeč a vlastně i mnohem víc. Plyne čas a z radosti se stává smutek a trápení. Nastanou nemilé události a nerozlučná dvojčata, která si nejsou ničím vůbec podobná, ale neskonale se milují, budou od sebe odloučena. Přátelství rodin se postupně vytrácí, ale sounáležitost musí být zachována... Proč? V pasážích z minulosti se dozvíte vše podstatné a nebude toho málo. Dozvíte se co ovlivnilo budoucnost všech...

Přeskočme do přítomnosti, kdy je sestrám už třicet let. Nevídají se a jsou snad ještě víc odlišná, než kdy byla. Minulost je ovlivnila natolik, že už možná ani není návratu. Robin, dříve považována spíše za rebelské dítě, nyní žije o samotě a trpí agorafobií. Sára, která vždy byla tou hodnější, si žije spokojeným životem po boku muže, kterého si vysnila a nádherné holčičky, která je celý její svět. Sundejme si ale nyní ty růžové brýle a seskočme s nadýchaného obláčku. Sára možná kdysi bývala to hodnější dvojče, ale nyní je obviněna z něčeho hrozného. Není v ohrožení jen ona sama, ale i její rodina. Cítí, že nastal ten pravý čas na vyhledání své setry, protože jen ona jediná jí dokáže pomoci. Mohou ovšem nastavit nit tam, kde byla kdysi přetržena? Sára ví jen to, že pochopení, útěchu i pomoc najde jen u Robin. U sestry, která zná veškerá tajemství a je jejich součástí. Sára se tedy rozhodne Robin najít, ženu, která se před světem skrývá a má k tomu své důvody. Jenže Sára není jediná, kdo Robin hledá...

I z tohoto stručného popisu děje můžete usuzovat, že půjde o nadupané a napínavé čtení. Nikoli! Ale zaručuji vám, že půjde o zajímavé čtení, které vystihuje osudy mnoha lidí. Které líčí spoustu závažných témat, jež rodiny, ač chceme nebo ne, velmi často postihují. Autorka se nebojí rýpat v nepříjemných tématech, které jsou pro mnohé tabu. Velmi zdařile vykreslila charaktery všech jednotlivých postav, jejich psychiky, myšlenkové pochody a to vše protkala jemnými, nikoli však nevážnými pavučinkami okolností, které zamotají mnohým.

Knihu velmi ráda doporučuji milovníkům rodinných dramat a všem, kteří si libují v knihách, kde osudy hlavních hrdinů řídí řada nepříjemných událostí a činů. Pokud nad touto knihou uvažujete, pak k ní přistupujte jako k běžnému románu s dramatickými prvky, tak dostanete přesně to, co budete očekávat. I přesto, že se v knize našlo pár lehce nudných míst nebo spíše lépe řečeno vleklých, četla se velmi lehce a rychle. Rozhodně dám autorce ještě šanci a přečtu si i její předchozí knihu Snaž se nedýchat jejíž hodnocení na databázi knih je opravdu zajímavé.
Hodnocení: 60%
Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji Knihám Dobrovský
Kniha vyšla v Edici Knihy Omega.