RECENZE: Bílé kosti - Graham Masterton

• rok vydání: 10/2014
  • nakladatelství: HOST
  • počet stran: 383
     Temný krimi thriller z irského Corku.Jednoho deštivého listopadového rána vydá pole na Meagherově farmě kosti jedenácti žen.
     V této části Irska jsou neoznačené hroby běžné. Tyto kosti se však datují do roku 1915, do doby dlouho předtím, než
začal konflikt mezi katolíky a protestanty. A co víc, zdá se, že jejich kat odvedl velice pečlivou práci. Ženy byly téměř jistě zaživa staženy z kůže.
     Inspektorka Katie Maguireová z Corku je na mrtvá těla zvyklá. Ale tohle je hotová řezničina. Její tým je přesvědčen, že je to jen mrhání časem, že nemá cenu zabývat se dávno mrtvými ženami. Avšak Katie je rozhodnutá pomoci jim dojít
spravedlnosti.
     A pak se ztratí mladá americká turistka a její kosti, pečlivě zbavené masa, jsou nalezeny na stejné farmě. Katie se bude muset vypořádat nejen s dávnými zločiny, ale i s jejich hrůznou ozvěnou v přítomnosti.
Podaří se jí vyřešit rituální vraždy spáchané před desítkami let, než brutální vrah udeří znovu?

...Graham Masterton...
Britský autor narozený v roce 1946 s velmi širokým tematickým záběrem: vedle hororů píše thrillery, historické cykly a pod pseudonymy i sexuální instruktážní příručky. Přes autorovu bohatou bibliografii mu v češtině vyšly pouze dva romány (oba se odehrávají v USA) a několik málo povídek.

Morrígan neboli také Morgana...říká vám to něco? Jistě, kdo by neznal legendu o králi Artušovi, o Merlinovi a třeba také právě o Morganě, mocné a zlé čarodějnici.  Věděli jste vůbec, že Morgana la Fay (Morrígan) byla původně považována za vílu, mystickou bytost a až později byla zobrazována jako čarodějka? A co kdybych teď řekla, že pokud byste jí byli ochotni dát co by požadovala, bylo by možné ji přivolat a přimět ji, aby vám pomohla...v čemkoli. Říkáte si, že jsem blázen, že je to hloupost, že je to jen bytost z dávných příběhů nebo pohádek? Máte pravdu, je to hloupost. Ale věřte, že se najdou tací, kteří těmto pověrám věří. Kteří jsou za pomoc, slávu a bohatství schopní obětovat cokoli.

Představte si, že opravdu potřebujete s něčím pomoct, třeba že potřebujete získat peníze a tím si zachránit holý život. Můžete si představit cokoli co moc chcete. Ptáte se co by za to chtěla?
Jen takovou maličkost, stačilo by unést třináct počestných žen, jednu po druhé je vzít na posvátné místo a zaživa je stáhnout z kůže. Potom byste museli očistit jejich kosti od masa, aby měla Morgana co jíst a rozestavit je do konkrétního vzoru. Aby byl rituál úspěšný, je nutné provést ještě řadu jiných, stejně ohavných věcí...Už jsem upoutala vaši pozornost?

Bílé kosti, už velmi dobře chápu význam tohoto názvu. Graham Masterton vytvořil vskutku skvostný thriller, založený na irské mytologii a dokonce do něj vložil i kus významné historie.
Příběh začíná hrůzným nálezem na statku rodiny Meagherových. Při výkopových pracích zde bylo nalezeno několik kostních pozůstatků. Později bude zjištěno, že se jednalo o ženy a šlo o násilnou smrt. Přesněji řečeno šlo o jedenáct žen. Tohoto případu se ujímá komisařka Katie Maguirová, která už od samého počátku tuší něco zlého a i přesto, že by měl být vrah už dávno po smrti, protože ostatky v půdě ležely už přes osmdesát let, tak se domnívá, že to nejhorší mají teprve před sebou. Jak blízko je pravdě, o tom se brzy přesvědčí sama. Zdá se, že se případ uzavře, protože pachatel musí být už dávno po smrti, jenže to by se o pár dní později nesměla najít na poli blízko statku další zohavená kostra...

Abych pravdu řekla, myslela jsem si, že vydržím celkem dost, ale můžu vám říct, že číst některé pasáže byla vážně síla. Dvakrát jsem musela knihu odložit a uklidnit se, protože některé scény byly opravdu kruté a drastické. Naštěstí to bylo dost vyvážené a já si pomalu zvykla :-). Příběh je to skvělý, to bez pochyb. Rozhodně stojí za přečtení. Je zasazen do nádherné přírody Irska, mytologická stránka knihy je vážně zajímavá a opravdu vás pohltí. Katie si oblíbíte hned od samého začátku, protože je velmi sympatická a i ona sama má v knize svůj vlastní životní příběh.
Kniha se četla velmi dobře, neobsahovala žádné chyby ani rušivé elementy v podobě zamotaného děje či přílišného přeskakování. Samozřejmě tam najdete pár "mušek". Možná vás i docela brzy napadne, kdo by mohl být pachatelem, ale věřte mi...stejně budete do samého konce napnutí a skutečně překvapení nebo možná i šokovaní. Já si s velkým nadšením určitě přečtu i další pokračování a tím jsou Rozbití andělé a s ještě větší nedočkavostí budu vyhlížet vydání i třetího dílu s názvem Červená lucerna. Graham Masterton si mě získal jednoznačně na svou stranu!