RECENZE: Zmizela v mlze - Michaela Klevisová

• série: Josef Bergman (5.)
  • autor: Michaela Klevisová
  • žánr: detektivky, literatura česká
  • rok vydání: 08/2017
  • nakladatelství: Motto
  • počet stran: 376
     Moje první seznámení s autorkou a musím uznat, že ke zklamání nedošlo. Abych pravdu řekla, když jsem si knihu vybírala z nabídky vůbec mě nenapadlo, že jde už o pátý díl ze série s Josefem Bergmanem. Myslela jsem si, že jde o jednotlivý příběh. Moje chyba, moje nevědomost.

Zmizela v mlze je pátým dílem série s českým kriminalistou Josefem Bergmanem, které ho si nejde neoblíbit. Postarší vyšetřovatel, který je děsný pohodář, kliďas a sympaťák. Zmizela v mlze je už druhá kniha ze série, kterou autorka zakomponovala do zahraničního prostředí, tentokrát konkrétně do severského. Ocitáme se v blízkosti norských fjordů. A právě tím je, podle mého názoru, kniha výjimečná! Myslím si totiž, že kdyby celý příběh neprobíhal právě daleko na severu, ztratil by veškeré svoje kouzlo. Ale toto berte pouze jako názor milovnice všeho severského. Byla jsem zkrátka zvědavá, jak se česká autorka dokáže poprat s dalekým, mrazivým a nehostinným severem. Jestli dokáže ve své knize to, co dokáží ostatní severští autoři. Jak si u mě Míša Klevisová vedla? Ještě si chvilku počkejte...

Josef Bergman odjíždí k norským fjordům na dovolenou, potřebuje si oddychnout od práce a možná i od své Alžběty. Ještě ovšem netuší, že i tady, v poklidné a malé vesničce Syltefjord, na něj čeká trocha té milované práce.
     Jde pouze o náhodu nebo promyšlené činy, když místní psychosomatička Katrine začne dostávát výhrůžné vzkazy? Může být náhoda, že další žena, která Katrine v ordinaci navštívila je nalezena u řeky mrtvá? Může to mít nějakou souvislost s rok starým případem, kdy Katrinina pacientka zmizela a spáchala sebevraždu i se svou roční dcerkou? Co za tím vším vězí?

Všichni víme, že náhody neexistují. Ví to i Josef Bergman, který se nešťastnou náhodou ocitne na místě činu č. 2. V tu chvíli zapomene na rybolov, dovolenou i zasloužený odpočinek. Instinkty lovce začnou ožívat a on ví, že i přesto, že tu nemá skoro žádnou pravomoc, nebude moci jen nečinně přihlížet. Postupně poznává většinu obyvatel města i nejvíce zainteresované osoby, kterých se může celý tenhle zamotaný případ týkat. Místní v něm vidí dobrého spojence a člověka, který ví, jak celou situaci řešit. Bergman začne pomáhat místní policii a brzy zjišťuje, že ne všichni jsou v této poklidné vesničce bez viny.

Čestká autorka - Míša Klevisová - dokázala nemožné. Získala si mě. Ačkoli napsat detektivku v severském prostředí musel být pro ni samotnou velký oříšek. Uznávám, že se nemá zač stydět. Celkové popisy míst, krajiny i obyvatel zvládla na výbornou, až překvapivě autentické. Klevisová psát jednoznačně umí, ale i přesto, že jsem předchozí díly nečetla, tak si troufám soudit, že si mě tato kniha získala hlavně tou severskou atmosférou. Kdyby se příběh neodehrával právě tam, tak by mě kniha zase až tolik nebavila.

Zmizela v mlze má všechny prvky dobré detektivky, ale já se považuji v této oblasti za náročného čtenáře s neskutečnou slabostí pro sever. A tady se právě Míša trefila do té mojí noty. Ano, mé názory jsou jen deduktivní, ale i tak si myslím, že ostatní její knihy by mne tolik nenadchly jako právě tato. Předsudky? Asi ano. Každopádně, jsem rozhodnuta dát šanci i další její knize z této série a pak se teprve uvidí.

Zmizela v mlze je velmi dobré čtení, které vás bude bavit. Jednoduché, nijak násilné ani brutální, prostě klasická detektivka zasazena do severského prostředí. Na začátku knihy dává autorka přednost představování jednotlivých osob a teprve pak pospojuje jednotlivé dílky a rozvine zajímavý příběh, který vás pohltí. Opravdu velmi zdařilé čtení!
Hodnocení: 79%

Severská krimi v českém provedení od držitelky ocenění za nejlepší českou detektivku.
Ann-Solveig žije v odlehlé vesnici u norského fjordu vysoko za polárním kruhem s mužem, ze kterého má strach. A nikdo jí to nevěří. Pod vlivem své sousedky, psychosomatičky Katrine se rozhodne partnera opustit… ale nakonec místo toho skočí z útesu do moře. Přesně o rok později začne Katrine dostávat výhrůžné vzkazy. Vzápětí zemře další její pacientka - rybáři ji najdou uškrcenou na opuštěném místě u řeky. Český kriminalista Josef Bergman chtěl na tomto místě strávit poklidnou rybářskou dovolenou a ujasnit si životní priority, ale místo toho se stane jedním z důležitých svědků v zamotaném případu. Postupně zjišťuje, že skoro každý obyvatel zdánlivě idylické vesnice má nějaké tajemství…