RECENZE - Ledové hlubiny - K.S. Danielsson, R. Voosen

• orig. název: Aus eisiger Tiefe
  • série: Ingrid Nyström & Stina Forss (3.)
  • autor: K.S. Danielsson, R. Voosen
  • žánr: Literatura světová - Detektivky
  • rok vydání: 10/2015
  • počet stran: 444
     Potápěč, který se živí vytahováním golfových míčků z vodních překážek u golfových hřišť, objeví ve vodním příkopu ostatky mrtvého muže. Brzy se zjistí, že šlo o baltského pašeráka, který zemřel před více než dvaceti lety. O něco později je nalezena zavražděná úspěšná advokátka Anna-Lena Hammarskjöldová.      Vyšetřování zavádí komisařku Ingrid Nyströmovou a její mladou kolegyni Stinu Forssovou až k největšímu lodnímu neštěstí evropských poválečných dějin: potopení baltského trajektu Estonia, které je dodnes opředeno celou řadou mýtů a spikleneckých teorií.

Píše se rok 1994 a malý, desetiletý autistický chlapec se doma probouzí sám, zmatený a vystrašený. Pontus byl zvláštní dítě, měl svůj vlastní rozlišovací systém, svůj vlastní svět...měl milující rodiče. Jenže kam se jednoho osudného večera ztratili? A kam se toho večera ztratil z jeho pokojíčku model jeho nejoblíbenější lodi? Život pro Pontuse plyne dál, je vychováván pěstouny, láska k lodím přetrvává. O dvacet let později se z čista jasna objeví v jeho schránce ten známý a tolik milovaný model lodi...co má tohle znamenat? Proč se mu zdá, že ho někdo pozoruje?

Pro Hanse Löfvena je to pracovní den jako každý jiný. Dobře, uznávám...živit se sběrem golfových míčků z vodních příkopů není zase tak obvyklé, ale Hans už si na tuto práci celkem zvykl. Trávit několik desítek minut v bahnité vodě a být odkázán jen na svůj hmat a štěstí. Většinou nenarazíte na nic moc zajímavého, ale tentokrát Hans z vody vytáhne něco, co tam skutečně nepatří...lidskou lebku... Zdá se, že při výkopových pracích byla narušena betonová vrstva příkopu a tím se otevřel dvacet let starý hrob. Je jasné, že nešlo jen o náhodnou smrt. Nejen, že si dal někdo tu práci a mrtvolu přes noc a před dvaceti lety bleskurychle zabetonoval, ale na ostatcích je jasně patrné, že nešlo jen o náhodou smrt, ale o vraždu!
     Nalezení dvacet let starých ostatků rozpoutá učiněné peklo. Někdo vážně nechce, aby se přišlo na to, kdo je ten mrtvý a je pro to schopen udělat cokoli...naprosto cokoli. Třeba i podpálit márnici a ty ostatky ukrást.
     Velmi záhy po hrůzném nálezu je policie přivolána k dalšímu případu a tím je smrt ženy, která byla brutálně ubita heverem, proč? Zdá se že, všechny případy spolu nějakých způsobem souvisí. A co čert nechtěl...z hlubin pomalu vyplouvá na povrch další záhada....je možné, že všechny tyto případy mohou mít něco společného s dvacet let starou událostí? Jenže tohle není jen tak ledajaká událost, tady jde o potopení trajektu Estonia. Tato nešťastná nehoda je stále obklopena velkou záhadou, pokud se v tom někdo začne více šťourat, pak to nebude mít dobrý dapad pro nikoho a už vůbec ne pro Švédsko. Existuje spousta verzí, proč šel trajekt ke dnu, ale ani jedna z nich není pro nikoho dobrá, nikdo nechce být pošpiněn. Pašoval se na Estonii jaderný odpad, cigarety, alkohol aj...nebo byla prostě sestřelena nepřátelskou ponorkou?

Estonia se potopila v noci z 27. na 28. září roku 1994...na její palubě zahynulo několik stovek nevinných lidí. K potopenému vraku se nemohl nikdo přiblížit, jinak mu hrozilo zatčení a odnětí svobody, i smuteční kar se konal na jiném místě, než se tragédie stala...proč? Proč si každý tak moc přál, aby bylo místo zavezeno štěrkem a zabetonováno jako sarkofág? Co má být navždy skryto v ledových hlubinách Baltského moře? Nic víc...než skutečná pravda. Pravda tak trpká a smutná...tak nevinná...

Ledové hlubiny je třetí případ ze série s vyšetřovatelkou Ingrid Nyströmovou a Sttinou Forssovou. Dvě chytré a svéhlavé ženy, které se nezastaví před ničím. Každá má v knize svůj vlastní příběh. Jak se poperou s touto záhadou i se svým, ne zrovna lehkým, životem? Knihu doporučuji všem, kteří mají rádi severské detektivní příběhy, příběhy založené na záhadách a minulosti...

I přesto, že jsem zvyklá na trochu víc akčnější zápletku, tak jsem byla spokojena. Oceňuji příběh založený na tragické historické události, jakou je právě potopení trajektu Estonia. Právě tato zapeklitá záhada dávala příběhu slušný šmrnc.
     Místy jsem se sice trošku nudila, ale to se dá knize odpustit, protože každý čtenář je jiný a jinak náročný. Možná bych měla ještě malou výhradu k samotnému konečnému rozuzlení. S tím se dalo ještě trošku pracovat, na můj vkus to bylo moc rychle a jednoduše vyřešené. A na to, že byla kniha celkem pěkně tajemně napsána, tak ten konec už zase tak moc tajemný nebyl. Ale i tak byl velmi trpký a šokující! Kniha si ode mě vysloužila 4* a ty si prostě zaslouží. Své čtenáře jistě potěší a nebude jich málo. A navíc....vzhledem k samotnému závěru...máme se jistě na co těšit v dalším pokračování ;-).

Na závěr bych velmi ráda poděkovala nakladatelství MOBA za poskytnutí tohoto recenzního výtisku.
Velmi za něj děkuji, bylo mi potěšením.
Knihu můžete koupit ZDE.