RECENZE: Pacient - Sebastian Fitzek

• orig. název: Der Insasse
  • autor: Sebastian Fitzek
  • žánr: Literatura světová, Romány, Thrillery
  • nakladatelství: Anag
  • rok vydání: 11/2019
  • počet stran: 328
V listopadu loňského roku se na pultech našich knihkupectví objevil "nový Fitzek". Fanoušci tohoto autora měli určitě radost, i já ji měla. Než jsem se ke knize dostala, zaplavila internet vlna pozitivních ohlasů. Moje nadšení a těšení se tedy zdvojnásobilo. Otázkou teď je, jestli byla má očekávání naplněna či nikoli.

Sebastian Fitzek přichází s Pacientem. Kniha s jednoduchou bílou obálkou v matném provedení s mnoha lesklými detaily a prvky, které její jednoduchost opatrně vyzdvihují a podtrhují její jednoduchou krásu, toť navenek. Co se ale ukrývá v tvrdých deskách? Podle anotace a pochvalných komentářů se může zdát, že jde i o tvrdý příběh. Nemohu nesouhlasit, ovšem v hlavě mi rezonuje malé "ALE".

Pacient má vcelku jednoduchý námět, nenechte se ovšem zmást. Na začátku knihy nám dává autor okamžitě okusit krev a krutost. Tato malá dávka stačí k tomu, aby vás přiměl pokračovat ve čtení. Jako další přichází na řadu seznámení se s hlavním hrdinou - Tillem Berkoffem - otcem malého Maxe, který se před rokem ztratil. Zbyla po něm na ulici jen hromádka rozsypaného lega, jedna figurka ovšem chyběla...proč?

V Pacientovi se setkáváme s nepříliš často použitým "trendem" - pachatel je nám znám hned od začátku. To na knihu vrhá trochu jiné světlo, nikoli však špatné. Jen pracujeme s jinými fakty a v jiném myšlenkovém sledu.

Hlavním děj příběhu je vcelku šokující a tak trochu přitažený za vlasy. Berkoffův syn Max před rokem zmizel, téměř před rokem byl také obviněn a usvědčen sériový vrah Guido Tramnitz, který týral a zavraždil několik dětí. Všechna těla dětí se našla, až na to Maxovo. Vše odpovídá právě Tramnitzovu scénáři, jenže právě k Maxově únosu a vraždě se tento psychopat přiznat nechce. Ale s láskou dál pečuje o jeden figurku z lega... Říká se, že si v léčebně Tramnitz píše deník o svých činech, jenže jak se k takovému deníku dostat? Jedině tak, že se necháte zavřít na stejnou kliniku. Jedině tak, že ze sebe uděláte bezmála stejného "psychouše", jako je právě Guido Tramnitz. Jedině tak, že vy sámi zešílíte, abyste mezi takové šílence zapadli. JEDINĚ TAK SE VÁM OTEVŘOU DVEŘE DO PEKLA!

"A JEDINĚ TAK NALEZNETE PRAVDU"

K ději příběhu už více vypisovat nebudu, je to opravdu psychologický thriller se vším všudy. Ovšem obsahuje i něco navíc. A tím je právě ta, již zmiňovaná, přitaženost za vlasy. Klinika je v této knize popisována jako Hilton. Za poskytovaný servis a služby, by se ani zaměstnanci tohoto hotelu nemuseli stydět. Fitzek sice nešetří pošahaností, krutostí, psychologickými kličkami, chytáky a lákadly, ale tu nadnesenost trochu nevychytal. Dle mého názoru má kniha senzačně vystavěné základy, ale ve fázích dotahování zamířila na Taxisův příkop s koňským spřežením namísto jednoho pořádného koně. Ze sázky se tak stalo namletí "huby". Možná hloupé přirovnání, ale věřím, že chápete jak to myslím. Teď to možná vypadá, že kniha stojí za starou belu, ale to zase ne. Je skvělá a čtivá, jen jsou tam některé věci, které postrádají smysl a přijdou mi strašně nafouknuté a hlavně nelogické, neubírají však na náročnosti příběhu. Fitzek si prostě se svým příběhem pohrál, co na tom, že si tam psychopati mohou dělat s doktory co chtějí, však to příběh dělá ještě absurdnějším a tak trochu i strašidelnějším. Mě osobně to ovšem úplně nesedlo, mám ráda příběhy, které jsou logicky promyšlené a méně nafouknuté, někdy je totiž opravdu méně více. Stačí si s tím jen šikovně pohrát. Jako maminka dvou dětí jsem se, zkrátka a dobře, tohoto příběhu bála. Bála jsem se toho, že pro mě čtení bude náročné. Nebylo a na tom prostě "něco je."

Doporučení kniha rozhodně má, mluví za to i většina kladných hodnocení a doporučení čtenářů na DK. Moje požehnání má Pacient také, říká se přeci: proti gustu ...., a co čtenář, to jiný názor!
Hodnocení: 60%

Anotace:

Před rokem zmizel malý Max Berkhoff. Pouze viník ví, co se s ním stalo. Problém je, že je zavřený na přísně střeženém oddělení psychiatrie a mlčí. Aby našel pravdu, musí ztratit rozum Maxův otec zná jen jeden způsob, jak konečně získat jistotu: Musí se stát sám pacientem. Již se přiznal ke dvěma otřesným dětským vraždám a dovedl berlínskou policii ke krutě znetvořeným tělům, teď však mentálně vyšinutý vězeň na radu své právničky mlčí. Podaří se donutit vraha dětí, aby se k činu přiznal? Policie si je jistá, že je také únoscem šestiletého Maxe, který beze stopy zmizel. Vyšetřovatelé však nemají spolehlivé důkazy, pouze ty nepřímé. A pak dostane zoufalý otec šílený nápad. Nechá se zavřít na přísně hlídané křídlo psychiatrie jako falešný pacient s fiktivním lékařským záznamem. Jedině tak se přiblíží k vrahovi dětí a může ho donutit, aby se přiznal…