RECENZE: 13 Hodin - Deon Meyer

• orig. název:Thirteen Hour
  • série: Benny Griessel (2.)
  • autor: Deon Meyer
  • žánr: krimi, thriller, detektivní, světová literatura
  • rok vydání: 09/2015
  • počet stran: 470
     Někdo by detektiva Bennyho Griessela nazval legendou. Jiní by řekli, že je to starý opilec. Ať tak či onak, na to, aby mohl být povýšen, šlápl Benny v průběhu let na kuří oko příliš mnoha lidem. Nyní se pokouší zůstat střízlivý a snaží se vyškolit novou generaci bojovníků se zločinem. Když ale v Kapském Městě zmizí americká turistka, panikařící politici si hned vzpomenou, koho je třeba k případu povolat. Benny má jen třináct hodin na to, aby zachránil vystrašenou Rachel i svou kariéru. A aby toho nebylo málo, musí vyřešit ještě jeden případ – vraždu jihoafrického hudebního manažera. Benny vydržel střízlivý už 156 dní, avšak další dny bez pití budou pro něj obzvlášť náročné...

"5:36: Do příkrého svahu hory Lví hlava běží dívka. Štěrk naléhavě křupe pod jejími běžeckými teniskami.
Právě v tu chvíli ji paprsky slunce ozáří jako reflektor. Je obrazem ladné bezstarostnosti. Při pohledu zezadu je vidět, jak tmavý cop naráží do malého batohu. Výrazně opálená pokožka na krku kontrastuje se světle modrým trikem. Dlouhé nohy v džínových šortkách srší energií. Zosobňuje atletické mládí - dynamická, zdravá, soustředěná.

To trvá až do chvíle, kdy se zastaví a ohlédne se přes levé rameno. Pak se iluze vytrácí. V obličeji má strach. A totální vyčerpání."

Inspektor Benny Griessel je zpět, vlastně oprava...kapitán Benny Griessel. Benny nám totiž povýšil a ne, že by si to nezasloužil. Můžu vám říci, že jsem se na tenhle další díl série těšila jako malá holka na Ježíška. Deon Meyer mě doslova chytil do svých sítí. Velmi snadno jsem si zvykla na jeho osobitý styl psaní a na jeho dokonalou propletenost příběhu. Na začátku pracujete s několika případy, které spolu vůbec nesouvisí a ve výsledku vás pak absolutně ochromí a vlastně i ohromí ta propletenost. Prostě geniální!

Začátek příběhu nám začíná honičkou...skoro jako hon na lišku. Lovců je spousta a kořist je slabá. Rachel je mladá američanka, která společně se svou kamarádkou podnikla výlet po přírodních krásách Afriky. Komu by se to nelíbilo? Jenže v polovině jejich výletu se z pohodové poznávačky stává štvanice. Při které padla první obět. Nebohá Rachel se musela dívat, jak její nejlepší kamarádku podřízli jako kus prašivého psa. Tím však hon nekončí. Rachel má něco, co oni moc chtějí. Teď začíná boj o holý život, komu může věřit? Zdá se, že nemůže věřit už ani místní policii...

Téhož dne je policie přivolána ještě k další vraždě. Zavražděným je známý hudební magnát Adam Barnard. Ten je nalezen zastřelený ve svém vlastním domě, vedle něho se nevěřícně probouzí jeho manželka s těžkého alkoholového opojení a na dosah ruky jí leží pistole. Nechápe, co se stalo, nic si nepamatuje. Bylo by jednoduché ji okamžitě obvinit, jenže z místa ohledání je patrné, že Barnadovo tělo bylo do domu přineseno až po jeho zastřelení. Těžko se jeho manželce alkoholičce mohl povést takový husarský kousek, aby tak těžké tělo mohla dovléct až do druhého patra...Měl snad Adam nějaké problémy s někým ve studiu nebo je to úplně jinak?

Benny, Benny, Benny...pere se statečně sám se sebou i s prací. Tak, co víme už z minulého dílu? Benny je alkoholik a jeho žena ho vykopla z domu...na půl roku a pak se uvidí, jestli je Benny schopný s chlastem přestat. Co myslíte vy? Zvládne to? Půl rok uběhl jako voda a Benny s netrpělivostí očekává večerní schůzku s Annou. Stýská se mu po rodině, chtěl by ji zpátky. Netuší však, že tenhle den bude po čertech dlouhý. Benny se stává mojí oblíbenou knižní postavou. Opravdu. Jeho svérázný styl, to, jak mu to pálí a jeho celková vnitřní síla, kterou hledá...on je prostě skvělej chlap, ač je to alkoholik.
     Na začátku obou případů je Benny jako mentor, to znamená, že jako zkušený inspektor dohlíží na méně zkušené policisty. Musí je vést a radit jim. Tohle není ale nic pro něj. On musí pracovat a přemýšlet. Nemůže jen nečinně přihlížet. Případy jsou natolik složité a komplikované, že se nakonec musí přidat do vyšetřování, chtě nechtě. Dokáže Benny najít Rachel, kterou mají v jednu chvíli na dosah ruky a pak je náhle zase pryč? To děvče mu připomíná jeho dceru, kterou sice v Ďáblově hoře zachránil ze spárů drogových dealerů, ale i tak si sebou už navždy musela nést velkou životní jizvu na duši...Přišel tenkrát včas, ale ne zase o tolik... Benny cítí, že musí udělat maximum pro to, aby Rachel našel živou a zdravou. Jenže tohle děvče se nešťastnou náhodou připletlo do takové šlamastiky, že to nebude jednoduché. Díky tomu se rozpoutal řetězec dalších, na sobě závislých situací a o to je zápletka ještě více akční!

Tohle je prostě přesně to, co já potřebuju. Asi ne každý si zvykne na Deonův styl. Pro upřesnění, kniha je psána klasicky, po kapitolách, ale každá kapitola je ještě dělena na několik pasáží, takže vy přeskakujete z případu na případ, z postav na postavu. Prostě, v každé kapitole se věnujete všemu. Když jsem četla Ďáblovu horu, tak mi to trošku vadilo, ale asi jen tak do půlky knihy, pak jsem si zvykla a o to jde, jde o zvyk. Dostáváte spoustu důležitých informací a pokaždé, když chcete víc, tak vám ji Deon utne...A to vás stále drží v napětí. A vy kousek po kousku rozmotáváte uzly na zamotaném laně. Nevím, jestli se najde někdo, kdo by si Bennyho neoblíbil, pochybuji. Já doslova hltám ty krátké odstavce, kdy on přemýšlí. Neuvěřitelné. V hlavě se mu něco mihne a pak je to najednou pryč a tak dává dohromady dílek po dílku jako puzzle. Těším se na další pokračování, doufám, že bude, protože prostě potřebuji vědět, jak to s Bennym dopadne.
     Je to skvělá kniha, rozhodně stojí za přečtení. A jak jsem již psala u Ďáblovy hory, dovedu si jeho knihy představit i zfilmované. 13 hodin ode mě dostává o jednu hvězdu navíc oproti Ďáblově hoře a to znamená, že jí uděluji plný počet hvězd. Zaslouženě. Perfektní krimithriller, který vás upoutá a nepustí. Super!

Na závěr bych velmi ráda poděkovala nakladatelství MOBA za poskytnutí tohoto recenzního výtisku.
Velmi za něj děkuji, bylo mi potěšením.
Knihu můžete koupit ZDE.