RECENZE: Všechny malé zázraky - Jennifer Niven

• autor: Jennifer Niven
  • žánr: Young Adult, New Adult, literatura světová, román pro ženy
  • rok vydání: 09/2015
  • nakladatelství: YOLI
  • počet stran: 360
     Strhující příběh o hledání a (ne)nalézání, o lidských předsudcích a první lásce.
Theodora Finche fascinuje smrt. Violet Markeyová zase žije pro budoucnost – těší se na den, kdy dokončí střední školu a bude moct opustit rodné městečko, které jí připomíná nedávnou tragickou smrt sestry. Když se ti dva potkají na římse školní zvonice, není ale docela jasné, kdo koho vlastně bude zachraňovat.
     Finch je obyčejný kluk, až na to, že trpí bipolární poruchou. Violet je obyčejná holka, až na to, že Finchovi přijde úplně neobyčejná. Ty dva svede dohromady školní projekt, jehož cílem je objevovat „krásy Indiany“, a oba přitom učiní zajímavé objevy. Finch zjišťuje, že jen s Violet může být sám sebou, podivínským, přemýšlivým, ale zároveň zábavným a originálním, a že není až takový blázen, za jakého ho ostatní považují. Violet zase zapomene počítat dny do konce školy a konečně začíná znovu žít.

Všechny malé zázraky ... pod tímhle slovním spojením si můžeme představit cokoli. A pravdou je, že tahle kniha je jeden malý velký zázrak. Tahle knížka je jako jízda na horské dráze, jako na divoké vodě...prostě jízda. Jednou jste nahoře, jednou dole. Přesně tak bych ji vystihla. Když jsem ji četla byla jsem občas na pokraji zoufalství i štěstí a obojí bylo plné euforie.

"Co kdyby život fungoval tímhle způsobem? Kdyby se skládal jen ze šťastných částí, z ničeho hrozného, z ničeho ani trochu nepříjemného? Co kdybychom z něj mohli vystříhat všechno špatné a nechat si jen to dobré? To je to, co chci pro Violet - dát jí jen to dobré, chránit ji před zlým, tak, aby všude kolem nás nebylo nic jiného než dobro."
     Finch a Violet...dva naprosto rozdílné světy a přece je něco spojí. Tváří v tvář se potkají na římse školní budovy, oba jsou zoufalí a oba tam přišli za jasným účelem. Skočit. Možná by se tak i stalo, kdyby Finch nebyl takový jaký byl. Díky němu je tahle kniha dokonalá ve své smutné a trpké nedokonalosti.

Abych byla upřímná, čekala jsem dobrý příběh, tak trochu takovou YA/NA klasiku. Ale dostala jsem mnohem víc. Dostala jsem příběh plný emocí, nepochopení, zoufalství a nakonec i lásky. Už teď s jistotou vím, že tuhle knihu si ještě někdy přečtu.
"Zajímalo by mě, jestli bych mohl počítat tak dlouho, abych se vrátil v čase, až na začátek osmý třídy, než jsem začal bejt divnej...před tím než mi začali říkat "magor" a mohl bych být celou dobu vzhůru, cítit se v pohodě, normální, ať už to znamená cokoli a lidé by se na mě normálně dívali - ne zírali, ne sledovali, co udělám, ale měli by mě rádi. Hej, kámo, jak je, co se děje, chlape? Zajímalo by mě, jestli se můžu počítáním vrátit v čase a vzít Violet Markeyovou s sebou, jestli bychom mohli mít víc času. Protože čas je přesně to, čeho se bojím. A sebe.Bojím se sám sebe"
     Je to svým zvláštním způsobem velmi zajímavý příběh, který někdy budete chápat a jindy zase ne. Budete hltat stránku po stránce a nebudete chápat proč. Na konci však z toho utrpení procitnete, bohužel. Proč je tahle kniha taková jaká je? Proč je zvláštní, euforická, bláznivá, bolestná...? Hlavně kvůli Finchovi. To on dělá tuhle knihu takovou, jaká je. Finch je sedmnáctiletý  student, který trpí bipolární poruchou. A kdo má alespoň trošku představu oč běží, tak chápe, proč jsem psala, že je to jako jízda na horské dráze. On je jako oheň, který rozdmýchává vzduch a to i ve slabých chvilkách. Vždy je jako živel. Divoký a nespoutaný i když je utrápený. Myslím, že ani on vlastně nechápal, co se s ním děje.
"Ona je kyslík, uhlík, vodík, dusík, vápník a fosfor. Stejné prvky, které jsou i v nás ostatních, ale nemůžu si pomoct, myslím, že je tu něco víc, že ji tvoří i prvky, o kterých nikdy nikdo neslyšel, a ty jí odlišují od všech ostatních"
     Když Finch zahlédl Violet na římse, ihned věděl, že jí musí pomoct. Že v této chvíli nesmí zachraňovat sebe, ale ji. Netušil, že tím vlastně zachránil i sebe... Violet se nejprve Finchovi vyhýbá, připadá jí divný, i když cítí, že na něm něco je. Díky společnému zeměpisnému projektu však vzniká nové přátelství, které je jiné, ale naplňující. Postupně samozřejmě přichází i láska. Ani jeden z nich netuší, že tohle setkání bude pro oba jejich osudem. Že jeden druhému změní život a to natrvalo! Dokážou se tihle dva nešťastní lidé zachránit od svých špatných myšlenek? Je to těžké a bude to těžké. Jestli se dokáží vysvobodit z neštěstí, tak na to si musíte počkat a rozhodně si knihu přečíst...nebudete litovat.

Je velmi těžké dobře vystihnout popis téhle knížky. Je v ní toho tolik a všechno je důležité a nechci to záměrně prozradit. Já vám jen doporučím: přečtěte si tuhle knihu, stojí za to. Finche si ve své zvláštní bláznivosti jisto jistě zamilujete a poznáte, že díky němu žijete a dýcháte...budete se cítit živí. Protože on, vlastně díky své nemoci, žije a opravdu si užívá každou vteřinu, tu dobrou i tu špatnou. Přijde vám, že vše prožívá několikanásobně silněji než my ostatní.
"To je náš projekt. Začali jsme ho spolu a taky ho spolu dokončíme."
Trvalo mi dlouho, než jsem si sedla a dokázala psát tuhle recenzi. Musela jsem tenhle příběh nechat "uležet". Ale i tak nejsem schopna tuhle recenzi podat lépe. Je snadné popsat příběh, stejně jako je popsán v anotaci. Snažila jsem vám nastínit svůj vlastní pocit, dojem a myšlenky z téhle knihy. Snad vás to upoutalo. Já na tuhle knihu jen tak nezapomenu a nikdy jí neodpustím to jaká je a jak to dopadlo. I když to možná vlastně dopadlo jak nejlépe mohlo. Ale i přesto si neodpustím říct...co kdyby...
Autorka čerpá ze svých vlastních osobních zážitků a zkušeností a já jen žasnu nad tím, jak se zvládla s podobnou situací poprat. Já jí za tenhle zvláštní a osobitý příběh děkuji. Na spoustu věcí se teď budu dívat jinak, budu se snažit věci chápat jinak a budu se snažit být vůči okolí více vnímavá. A to se mi právě na téhle knize líbí, ona vám něco dá a myslím, že to něco, dá každému...nejen mně.

...Jennifer Niven...
Jennifer Nivenová je bestsellerová autorka NEW YORK TIMES. Napsala čtyři romány pro dospělé : American Blonde, Becoming Clementine, Velva Jean Learns to Fly a Velva Jean Learns to Drive. Je také autorkou tří populárně naučných knih: The Ice Master (č. Ledová pustina 2001), Ada Blackjack a Aqua Net Diaries, monografie o jejích zkušenostech ze střední školy.
Všechny malé zázraky jsou Jennifeřinou první knihou určenou pro mladé čtenáře a těší se velkému ohlasu z řad čtenářů i kritiků. Práva se prodala již do 35 zemí a v produkci je již také celovečerní film.Příběh Finche a Violet je o hledání a (ne)nalézání, o lidských předsudcích, přátelství, první lásce… ale také o diagnóze jménem bipolární afektivní porucha a o tom, jak ovlivňuje každodenní život.
Jennifer vyrůstala v Indianě, nyní žije se svým snoubencem a třemi literárně nadanými kočkami v Los Angeles, které je stále jejím oblíbeným místem pro toulky.

Více informací o Jennifer a jejích knihách najdete na jenniferniven.com

Na závěr bych velmi ráda poděkovala společnosti Euromedia Group - Knižní klub a jejich internetovému obchodu Bux za poskytnutí elektronické verze této knihy.